Tilburg,
maart

TV-kok Hugo Kennis: “Fontys hardste leerschool ooit”

Tegen zijn eigen verwachtingen in wordt tv-kok Hugo Kennis aangenomen bij de opleiding Musicaltheater in Tilburg. Daarna begint het ‘buffelen’, waarvan hij in zijn huidige werk nog steeds de vruchten plukt.

Hugo Kennis (34) is huiskok van het dagelijkse RTL-programma Eigen Huis & Tuin: Lekker Leven en niet weg te denken op kookzender 24Kitchen. Bij het grote publiek wordt hij bekend als winnaar van het survival-spel Expeditie Robinson, waarin BN’ers proberen te overleven op een onbewoond eiland.

Versleten tapschoenen
Kennis gaat graag in de overlevingsmodus, getuige ook zijn jaren bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten. “Dat was de zwaarste opleiding van mijn leven, Groenten uit de moestuin van de tv-kok ...mede door de onbevangenheid waarmee ik eraan begon.”

Kennis heeft de kokschool afgerond en werkt in een sterrenrestaurant, als hij op 25-jarige leeftijd alsnog besluit zijn podiumpassie na te jagen. “Bij de auditie dacht ik: nu krijg ik te horen aan welke disciplines ik verder moet sleutelen… Ik had bijvoorbeeld nog nooit serieus gedanst.”

Maar juist de van een vriend geleende, ingedanste tapschoenen spreken in zijn voordeel. “De docent zag mij duidelijk niet als beginneling en focuste zich op de kandidaten met schoenen koud uit de doos.” Ook bij de andere onderdelen valt het kwartje dusdanig gunstig dat Kennis uit in totaal duizend kandidaten wordt gekozen voor het eerstejaarsklasje van 28 studenten.

Harde leerschool
“Ik kon niet meer terug en het buffelen, het keiharde werken, begon. De lat lag hoog bij FHK maar ik ben er helemaal voor gegaan.” Met succes, na “ook wel de nodige jankbuien, hoor” studeert Kennis af in 2015.

“Soms voelde ik me echt het lulletje. Maar juist dat ik soms de zwakste van de groep was, wakkerde de bewijsdrang aan.” Daarnaast leert hij dat meerdere wegen naar Rome leiden: “Ik was misschien een vreemde eend in dat klasje vol talent, maar werd daardoor ook creatiever en doortastender. Ik trok dan een knalrood danspakje aan, in plaats van het neutrale zwart van alle anderen. Dat verkennen van mijn opties helpt mij nog steeds, in alles.”

Mensen vermaken
Kennis speelde de voorbije jaren in de musical SpangaS Live! en in Goede Tijden, Slechte Tijden. Inmiddels komt hij dus vooral kokkerellend in de spotlights. “Ik ontdekte dat 200 keer dezelfde voorstelling spelen niet zo past bij mij. Ik ben te eigenzinnig om steeds hetzelfde te doen.”

Juist in zijn huidige werk komt de forte die hij al bij FHK ontdekte goed van pas. “Spel is mijn ding. En daarvan profiteer ik tijdens opnames. Tekstkennis, dictie, comfortabel presenteren, ook zonder script- dat heb ik geleerd bij Fontys.”

Van podium naar snijplank, volgens Kennis is er één supergrote verbindende factor tussen zijn beide passies. “Ik ben een people pleaser; ik wil mensen vermaken, ze verwennen en goed voor ze zorgen.”

Buitenbeentje
Een beetje non-conformisme is Kennis niet vreemd. Hij kwam bij FHK binnen zonder de ideale bagage en kapte met musicals omdat hij niet steeds hetzelfde wil doen. Bovendien is hij allerminst het luxepaardje dat sommigen achter hem vermoeden.

“Ik hou en een vers eitje uit de eigen kippenren.ervan lekker in de modder te wroeten en flink aan te pakken.” Enkele kookprogramma’s worden opgenomen in zijn eigen keuken. Rond zijn huis ligt een moestuin van 400 vierkante meter.

“Hier haal ik verse, biologisch geteelde producten vandaan, die ik twintig meter verder in de keuken bereid. De kippenhokken en boarders in de moestuin heb ik zelf gebouwd. Niet dat ik zo’n ervaren timmerman ben, maar ik begin gewoon.”

Ook Fontys-studenten van vandaag raadt hij aan niet altijd precies datgene te doen wat van hen verwacht wordt. “Wees soms een buitenbeentje, en vaar je eigen koers. Elke opleiding wil je iets leren via hun methode en op hun manier. Sla dat op, maar laat je er niet door veranderen. Raak je eigenheid onderweg niet kwijt.”

Nieuwe rol bij Fontys
Binnenkort kan Kennis hieraan bij Fontys wellicht zelf een bijdrage leveren. “Mijn vriend Sander is personal trainer. Ik ben chef, en geef regelmatig voedingsadvies. Omdat we hier in huis ook een goed geoutilleerde keuken én gym hebben, ontstond het idee om een online gezondheidsplatform te starten.”

Ook diverse onderwijsinstellingen toonden al belangstelling voor het programma EasyFit4All. “Daarbij gaan we werken met livestreams, waarbij gebruikers dus in real time vragen kunnen stellen en meechatten. Fontys Hogeschool voor Economie en Communicatie is één van de instituten die meedoen. Speciaal voor hen willen we ook een maandelijks event organiseren waarbij potentieel zo’n 6.000 studenten kunnen inhaken.” [Tekst: Frank van den Nieuwenhuijzen - foto's: Ton Toemen]