Tilburg,
september

Tussenjaar is terug van weggeweest

"Ik was toe aan een break"

Jongeren nemen weer vaker een tussenjaar. Dit blijkt uit een onderzoek dat ResearchNed heeft uitgevoerd in opdracht van Nuffic. Waarom doen ze dat eigenlijk? Bron vroeg het aan Fontys-studenten op de campus Stappegoor in Tilburg.

Lobke, tweedejaars student pedagogiek, heeft voor ze aan deze Lobkestudie begon een tussenjaar genomen om zich te oriënteren op de verschillende studies. “Ik had heel hard gewerkt voor het vwo, dus ik was toe aan een break.”

In het tussenjaar heeft de student veel opleidingen bezocht aan zowel hogescholen als universiteiten. “Wanneer ik niet aan het zoeken was naar een opleiding, was ik wel aan het werk. Ik vond dat ik mijn tijd nuttig moest besteden, want een tussenjaar is een aanrader als je je bijvoorbeeld wilt verdiepen in een opleiding, niet als je denkt ‘leuk, vakantie’.”

Eerstejaars verpleegkunde studente Maxime heeft voor ze eind augustus aan haar studie begon niet één, maar twee Maximetussenjaren genomen. Het eerste tussenjaar was echter niet gepland. “Ik had me ingeschreven voor de pabo, maar haalde de toelatingstoets niet.” Ze wilde op reis, maar niet alleen. Ze besloot de reis een jaartje uit te stellen en ging werken. “Het geld is wel heel lekker, maar na een jaar fulltime werken, ben je wel toe aan iets anders. Het tweede tussenjaar kon mijn vriendin mee, dus zijn we dat jaar samen naar Curaçao gegaan.” Ondanks dat ze het naar haar zin had, vond ze twee tussenjaren achteraf te veel.

Eerstejaars student communicatie Victor heeft in zijn tussenjaar ook gewerkt. Na het 'verkloten' van zijn vorige studie had hij Victortijd nodig om te sparen voor zijn volgende studie. “Ik ben fulltime gaan werken bij de McDonalds.” Net als Maxime vindt hij dat achteraf te lang. “In het begin is het allemaal heel leuk, maar na een tijdje is het eigenlijk wel genoeg.” Het nemen van een tussenjaar is volgens hem alleen aan te raden als het écht nodig is.

Luna, eerstejaars studente Communicatie en Multimedia Design, kon vorig jaar maar Lunaniet kiezen welke studie ze wilde gaan doen. Dan maar een tussenjaar. “Ik wilde sowieso hbo doen en had wel al een idee van welke opleiding ik leuk vond, maar ik had nog niet genoeg onderzoek gedaan”. Het tussenjaar heeft haar naar eigen zeggen goed gedaan. Ze was na haar tussenjaar namelijk zekerder van haar studiekeuze. “Ik vond het best lekker om een jaartje ‘niks’ te doen. Ik heb natuurlijk wel veel gewerkt met m’n bijbaan, maar je hebt verder helemaal geen verplichtingen”. [Sanne Compiet]