november

TU-muizen steken straat vooralsnog niet over

Taferelen als op het nabijgelegen universiteitsterrein (TU/e), waar vorige week drie kantines werden gesloten vanwege overlast van ongedierte, zijn bij Fontys in Eindhoven niet aan de orde, meldt manager Facilitaire Zaken Anita Swinkels. Wat niet wil zeggen dat hier nooit een muis wordt gesignaleerd. Helemaal voorkomen kun je dat volgens Swinkels niet.

Zo werden er in maart in gebouw R1 op Rachelsmolen muizen gesignaleerd. Het bedrijf OBN (Ongedierte Bestrijding Nederland), waarmee Fontys een contract heeft voor al haar locaties, heeft daar snel bestrijdingsmiddelen ingezet. Een maand later bleek de overlast verholpen.

Ratten
Net voor de zomer moest OBN op hetzelfde terrein ook in actie komen tegen enkele ratten. Die waren gezien bij de parkeergarage in aanbouw. “Dat was in de hoek Anita Swinkelswaar ook wegen opengebroken waren voor werkzaamheden. Misschien zijn daarbij rattenholen opengemaakt", denkt Swinkels.

“Maar laten we vooral de dingen niet groter maken dan dat ze zijn. Het is niet zo dat er massaal muizen door de gangen renden. Er was ook geen aanleiding om een kantine te sluiten.” Ook vanuit de nabijgelegen locatie Theodor Fliednerstraat zijn geen alarmerende signalen gekomen.

Helemaal voorkomen dat er ongedierte over je terrein loopt, kun je volgens Swinkels ook niet. Maar Fontys doet via OBN veel aan preventie. “Dat bedrijf komt op al onze locaties - ook op het TU/e-terrein - minimaal acht keer per jaar preventief controleren. Voor de start van het contract, drie jaar geleden, heeft OBN een extra ronde gedaan om te bekijken wat je kunt doen aan het dichten van gaten en kieren. Dat hebben we vervolgens ook laten uitvoeren.”

Hygiënecode
Cateringpartner Sodexo moet volgens de hygiënecode HACCP werken. Dat houdt onder meer in dat van de cateraar afkomstig afval in de daarvoor bestemde bakken terechtkomt. “En het schoonmaakbedrijf poetst zo laat mogelijk op de vrijdag voor de zomervakantie, om te voorkomen dat er langdurig etensresten in de afvalbakken achterblijven”, zegt de manager bedrijfsvoering.

Swinkels heeft met lede ogen aangezien wat er vorige week bij de TU/e gebeurde. Zij zit zelf met haar dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken op het universiteitsterrein, waar ook de Dommel stroomt. “Achter mijn gebouw zijn heel vaak barbecues Voor barbecues, zoals hier bij de 'Kunsten' in Tilburg, huurt Fontys bedrijven in die garant staan voor de hygiëne. Foto Bram Vosen etentjes. Er hoeven maar wat etensresten in de struiken te worden gegooid en dan komt daar ongedierte op af. Wij hebben de stelregel dat barbecues en dergelijke op onze terreinen via Sodexo gaan, of een andere cateraar die volgens de HACCP-normen werkt. Wij zijn daar bij Fontys wat strakker in.”

Toen Swinkels het bericht kreeg over de sluiting van de TU/e-kantines, heeft ze meteen geschakeld met Sodexo. Dat nam weer contact op met de gemeente. “Maar omdat Sodexo al volgens de hygiënecode werkt, was er geen noodzaak voor aanvullende maatregelen.” [Tim Durlinger]