februari
2024

TU Delft schrijft student uit wegens wangedrag

De TU Delft heeft een bachelorstudent uitgeschreven die de laatste jaren “ernstig wangedrag” heeft vertoond. Het komt zelden voor dat studenten om deze reden worden weggestuurd.

Wat de student precies heeft misdaan wil de TU Delft niet zeggen, meldt universiteitsblad Delta, maar hij zou bij herhaling schade hebben berokkend aan anderen. Ook kreeg hij al eerder een gebouwverbod opgelegd.

Volgens de TU-woordvoerder is het “zeer uitzonderlijk, zo niet uniek” dat een student tegen zijn wil wordt uitgeschreven. De ex-student kan over een jaar om heroverweging van het besluit vragen.

In de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) staat dat het bestuur van een universiteit of hogeschool een student die ernstige overlast veroorzaakt op de campus tijdelijk of zelfs definitief kan uitschrijven.

Volgens universiteitenvereniging UNL gebeurt dit “zelden”, maar landelijke cijfers heeft ze niet. Ook hogeronderwijsexpert Peter Kwikkers denkt dat het bijna nooit voorkomt. “Maar in principe hoor je er alleen over als de student zich verzet en het voor de rechter komt.” [HOP]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Chris, GL-PvdA
February
2024
Het feit dat deze persoon (sorry, ik moet netjes blijven) in 2025 om heroverweging kan vragen is een serieuze BESTEKLA in de rug van eventuele slachtoffers. Ik hoop, nee, verwacht en als ex-student EIS, dat Fontys hier anders in staat oftewel "heroverweging onmogelijk". Een dergelijke situatie zou ook gedeeld moeten worden met alle onderwijsinstellingen in de Benelux. Grensoverschrijdend gedrag betekent dat je gewoon "studie- en arbeidsongeschikt" bent. Voor het leven!! Zum k*tzen dat TU Delft er met een soort "borrelpraatje" vanaf komt.