september

Troonrede: ‘Kans om jeugd digitaal te scholen’

Bestuursvoorzitter Meijer wil onderwijssectoren mobiliseren

Dé kans om digitale vaardigheden bij de jeugd in het basis- en voortgezet onderwijs te stimuleren. Zo bestempelt bestuursvoorzitter Nienke Meijer van Fontys het op Prinsjesdag door de regering aangekondigde investeringsfonds. “Uiteindelijk raakt dat direct wat Nederland in de toekomst nodig heeft en wat nu onvoldoende van de grond komt.”

In de troonrede noemde koning Willem-Alexander als doel van het investeringsfonds om ‘specifieke projecten mogelijk te maken in de sfeer van kennisontwikkeling, innovatie en infrastructuur’. Meijer ziet daar ‘een duidelijke onderwijscomponent’ in en noemt het veelbelovend.

Sterk plan
Het vraagt volgens haar wel dat de vijf onderwijssectoren – primair en voortgezet onderwijs, mbo, hbo en universiteiten – de handen Nienke Meijerineenslaan en samen met een sterk plan komen. “In plaats van dat we apart gaan vechten om een klein onderdeel ervan.”

De vijf zitten nu al regelmatig samen aan tafel om de problematiek rond het lerarentekort te bespreken. Dat is in de ogen van Meijer een goede basis om ook gezamenlijk op te trekken met het oog op het investeringsfonds. De criteria voor dat fonds worden volgend jaar helder.

Kritiek
Net als vorig jaar was er ook tijdens deze Prinsjesdag vanuit het hoger onderwijs de nodige kritiek op de gepresenteerde begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, nu voor 2020. Het commentaar kwam zowel vanuit de Vereniging Hogescholen als de Vereniging van Universiteiten VSNU.

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds, maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageerde voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen

Ook zijn collega Pieter Duisenberg van VSNU liet zich in dergelijke bewoordingen uit. Beide organisaties vrezen de gevolgen van de bezuinigingen, die oplopen tot 226 miljoen euro in het jaar 2060. Als aanleiding noemen ze het eerder dit jaar afgeblazen wetsvoorstel om studenten een hogere rente te laten betalen voor het aflossen van hun studielening.

Begrip
Nienke Meijer zegt begrip te hebben voor de teleurgestelde reacties. “Vanuit hbo-perspectief zie je dat er niet verder wordt geïnvesteerd en dat bezuinigingen zelfs een stapje verder gaan.”

De kortingen voor volgend jaar waren volgens haar deels al eerder aangekondigd, deels gaat het om nieuwe. “Het precieze bedrag weet ik niet, maar het klopt dat we er iets extra op achteruit gaan. Het gaat mij echter meer om het signaal dat je daarmee afgeeft. Alle onderwijssectoren snakken naar een stevige impuls.” Het investeringsfonds kan die mogelijkheid in haar ogen bieden. [Tim Durlinger]