maart

“Totaalplaatje kloppend krijgen, dat is de kunst”

In een loods in de bossen bij Netersel leggen de leden van De Barbiertjes de laatste hand aan hun carnavalswagen De Strooptocht. Onder hen tweedejaarsstudent Mechatronica Daan Meulenbroeks. “Nee, de techniek is niet erg ingewikkeld. Het totaalplaatje kloppend krijgen. Dat is de kunst.”

Daan werkt al 13 jaar elk jaar mee aan de carnavalswagen van De Barbiertjes. De bouw begint na de herfstvakantie met, qua ureninzet, een hoogtepunt tijdens de laatste weken voor het carnavalsfeest. “Ik ben hier nu ongeveer elke avond bezig”, vertelt de Fontys-student.

Zaterdag rijdt De Strooptocht mee in Netersel, zondag in Bladel en maandag in Hapert. Met hun wagens haalden De Barbiertjes al meerdere prijzen. Vorig jaar weer de eerste prijs in Netersel.

De grootste uitdaging van het bouwen van een carnavalswagen is volgens Daan om alles kloppend te krijgen. “Dat zie je pas als je alle onderdelen eraan plakt, de onderdelen verft en de schaduwen hebt aangebracht.”

Het thema dit jaar is 'strooptocht'. Over een jacht op wilde dieren die eindigt in de stroopfabriek. “We proberen elk jaar een dubbelzinnig verhaaltje uit de beelden”, vertelt Daan lachend. [Petra Merkx]

Bekijk de video die Eva Witte maakte van de bouwactiviteiten van Daan en andere leden van De Barbiertjes.