juli

Topsport en studie: "Een kwestie van plannen"

De meeste studenten hebben het al druk met studie en bijbaan. Laat staan als je aan topsport doet. Toch deden drie Fontysstudenten afgelopen week mee aan de Europese Spelen in Polen. “Een kwestie van goed plannen.”

“Ik ben er klaar voor”, zegt Joris Otten (25) na zijn laatste training voor de wedstrijd op de Europese Spelen, die plaatsvonden van 21 juni tot en met 3 juli. Joris doet aan kanoslalom en komt voor Nederland uit in de categorie canoe single, waarbij hij op zijn knieën met één steekpeddel zijn kano bestuurt. De bedoeling is dat hij zo snel mogelijk een wildwaterparcours aflegt met zo min mogelijk fouten.

"De training van vanochtend ging goed, maar ik voel wel wat druk door de invloeden hier in het ‘dorp’ waar we met de sporters verblijven. Daar moet ik mee leren omgaan, want als ik naar de Olympische Spelen wil, krijg ik er ook mee te maken.”

Dat is zijn doel met de Europese Spelen: kwalificeren voor de Olympische Spelen in Parijs volgend jaar. Daar heeft hij vier jaar keihard voor getraind, hij is er drie jaar geleden zelfs voor naar Frankrijk verhuisd, waar hij zich aansloot bij een Franse trainingsgroep en hun coach. [Tekst gaat verder onder de foto's]

“Vanaf dat moment heb ik grote stappen gemaakt”, vertelt Joris. Tegelijkertijd studeerde hij journalistiek bij Fontys. Dat hij deze studie in april na 5,5 jaar met succes heeft kunnen afronden, heeft hij te danken aan het topsportbeleid van de hogeschool. “Daardoor heb ik in mijn eigen tempo kunnen studeren.”

Ook corona heeft hem een zetje gegeven. “Ik was eigenlijk van plan om een halfjaar naar Frankrijk te gaan, maar door corona kon ik niet terug. Mijn studie kon ik vanaf dat moment online voortzetten. Een perfecte combinatie met mijn sport, dus een geluk bij een ongeluk.”

Lerarentekort
Op het moment dat Joris zijn laatste training deed, streed beachhandbalster Marit van Ede (21) in Polen met haar team tegen de Noren in de kwartfinale nadat het in de poolfase had gewonnen van Portugal, Griekenland en wereldkampioen Duitsland. “Hoewel we goed in de wedstrijd zaten, maakten de Noren geen fouten.” [Tekst gaat verder onder de foto]

TeamNL verloor en werd uiteindelijk vijfde. Marit baalde flink, want ‘het goud was heel dichtbij’. Op dit moment staat de beachhandbalster alweer voor de klas. Ruim twee weken geleden is ze afgestudeerd aan De Nieuwste Pabo. Nu maakt ze haar stage af tot de zomervakantie. Net als beachhandbal vindt ze dit werk het leukste wat er is.

Marit is van plan fulltime aan de slag te gaan in het basisonderwijs en blijft daarnaast op hoog niveau handballen. “Ik heb mijn diploma gehaald en vind dat ik mijn bijdrage moet leveren aan het lerarentekort.” Zelf vindt ze het niet zo’n uitzonderlijke prestatie dat ze topsport combineert met studie of werk.

“Ik heb het altijd al gedaan, ook op de middelbare. Het is een kwestie van goed plannen samen met Fontys en mijn stageschool. En verder niet te veel nadenken, gewoon doen en doorzetten.” Met deze houding heeft Marit al veel bereikt.

Olympische Spelen
Levi Weidmann (23) raakte vijf weken voor de Europese Spelen geblesseerd aan zijn knie. Met een aangepaste brace kon hij toch meedoen aan de wedstrijden Freestyle BMX. Door een val in de laatste vijf seconden van de finale werd hij negende. “Ik had een mooie score kunnen neerzetten, maar ik mag - gezien mijn blessure - niet klagen”, is zijn nuchtere reactie. [Tekst gaat verder onder de foto]

De BMX’er noemt de Europese Spelen een bijzondere ervaring. “Het is een veel groter evenement dan ik had verwacht.” Net als Joris hoopt Levi volgend jaar mee te mogen doen aan de Olympische Spelen in Parijs. Donderdag staat hij alweer op de trappers tijdens de World Cup BMX Freestyle in Brussel. “Elk punt dat ik haal voor de wereldranglijst telt.”

Levi reist voor zijn sport de wereld over. Het hele jaar rijdt hij wedstrijden. En dat combineert hij met een studie Werktuigbouwkunde aan Fontys. “Ik ben soms wekenlang in het buitenland, dan mis ik lessen of tentamens. Met docenten kan ik altijd regelen dat ik tentamens op een ander moment inhaal of een vervangende opdracht kan doen.”

Over een halfjaar hoopt Levi af te studeren. “Ik ben heel blij dat ik mijn sport kan combineren met mijn studie. Het maakt me niet uit dat ik er daardoor langer over doe.”

Spannend
Joris Otten miste uiteindelijk twee poortjes in de halve finale waardoor hij als 29ste eindigde. Wel is hij als ‘twaalfde land’ geëindigd, wat betekent dat hij de helft van de NOC*NSF-kwalificatie voor Parijs 2024 binnen heeft en een realistische kans maakt op een landenplek. “Het blijft dus nog even spannend”, aldus de kanoër. [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd