juni

Topsport én studeren vraagt persoonlijke aanpak

Sporten op topniveau en daarnaast studeren, het vraagt veel van lichaam en geest. Hockeyster Lisa Post is een van de 180 Fontys-studenten die voor deze combinatie kozen. Ze heeft het zwaar af en toe, maar studiecoach Dirma Eisenga helpt haar waar ze kan.

Samenvatting

In de zesdelige serie Hulplijn Student geeft Bron elke maand inzicht in een hulpvraag van een student en het werk van de betrokken hulpverlener. Welke problemen en hulpvragen spelen er zoal en hoe kan de student die oplossen?

Lisa: “Soms heb ik het echt heel druk”
“Ik speel al jaren hockey op topniveau bij Oranje-Rood in Eindhoven en train daar vijf keer per week. Daarnaast train ik drie keer per week met het B-team van Oranje en speel ik in de winter zaalhockey. Dat kost veel tijd.”

Al met al is Lisa gemiddeld zeker twintig uur per week met hockey bezig. Een zware belasting naast haar studie Sportkunde aan Fontys Sporthogeschool. Vandaar dat ze blij is met de begeleiding van haar studiecoach.

Plannen werkzaamheden
“Sommige periodes heb ik het heel druk en dan is het fijn dat ik op Dirma terug kan vallen. Zij helpt mij met het plannen van mijn studiewerkzaamheden en zorgt dat ik het overzicht houd. Mijn leven is vol en druk, maar door haar hulp heb ik het gevoel dat ik het allemaal kan behappen.”

Lisa heeft in overleg met Dirma gekozen voor een langer studietraject. Ze wil afstuderen in vijf jaar, waar haar studiegenoten na vier jaar klaar zijn met de studie. “Het is heel fijn dat Fontys die mogelijkheid biedt voor topsporters, dat haalt voor mij een beetje druk van de ketel.”

Dromen van OranjeEn dus kan het hockeytalent van Oranje-Rood mee met het B-team van Oranje als ze voor enkele weken naar het buitenland gaan, want spelen voor het A-team van Oranje is de droom van Lisa. “Dan krijg ik ook een vergoeding van het NOCNSF, nu kan ik van alleen hockeyen zeker nog niet rondkomen.”

Hockey biedt voor vrouwen sowieso weinig financiële zekerheid, vandaar Lisa’s keuze voor een studie Sportkunde. “Ik wil later iets met lifestyle doen en richt me echt op de kant sport en gezondheid. Mensen begeleiden om gezond te leven en te sporten, dat lijkt me wel wat.”

Dirma: “Ik ben sparringpartner en klankbord”
Ik heb een dubbelrol binnen Fontys. Ik ben topsportcoördinator voor alle Fontys-instituten en daarnaast studiecoach van de topsporters bij de opleidingen ALO en Sportkunde. In die laatste rol begeleid ik ook Lisa. Mooi en dankbaar werk.”

Luisteren, daar begint haar werk mee, stelt Eisenga. “Ik ben in eerste plaats sparringpartner en klankbord. Deze topsportstudenten moeten bij hun studiecoach hun verhaal kwijt kunnen en hun zorgen kunnen uiten. Samen gaan we vervolgens op zoek naar de juiste oplossingen.”

Rust en plezier
“Studenten die naast hun studie topsport bedrijven moeten meerdere ballen in de lucht houden, dat vergt veel van ze. Ik moet er in mijn rol als studiecoach voor zorgen dat ze af en toe ook rust krijgen en dat ze plezier houden in het sporten. Dat is heel belangrijk. Studie en sport mogen elkaar niet in de weg zitten.”

Volgens Eisenga is overzicht houden dé oplossing. “Het is belangrijk dat de planning op orde is en dat vanaf het begin af aan duidelijk is wat er van deze studenten verwacht wordt. Soms moeten toetsen en opdrachten doorgeschoven worden om wat lucht in de volle agenda te brengen. Daar help ik dan bij.”

Proactief meedenken
Binnen Fontys is steeds meer begrip voor topsport-studenten, denkt Eisenga. “De topsportregeling hebben we al langer, maar dat was voorheen vooral een loket ‘u vraagt, wij draaien’. De laatste jaren denken we meer proactief mee met deze studenten en gaan echt vanaf de start van de studie met ze aan de slag.”

Toch is de combinatie topsport en studie niet voor iedereen weggelegd, waarschuwt Eisenga. “Drie zaken zijn van belang: hoe zit de persoon in elkaar? Hoe ziet het studieprogramma eruit? En wat vraagt de sport van de student in kwestie? Pas als er een match is tussen die drie elementen moet je eraan beginnen. Dat moet vanaf het begin voor alle betrokkenen duidelijk zijn.” [Tekst: Ivo van der Hoeven - foto's: Charlotte Grips]

Studenten met een (andere) hulpvraag, zie: Fontys Helpt.

Willeke Tijmensen
June
Mooi artikel Dirma, dit doe je heel goed voor topsporters!