februari

Toch sanctie tegen oud-docent wegens betasten studenten

Een oud-docent van Fontys Academy of the Arts is de toegang ontzegd tot het gebouw in Tilburg. Dat staat in een mail die de directie aan haar medewerkers heeft gestuurd. De man zou vijftien jaar geleden vier studenten stelselmatig hebben betast.

In november vorig jaar kwam de voormalige accordeondocent in opspraak toen het onderzoeksprogramma Pointer onthulde dat hij ten minste vier studenten stelselmatig had betast. Volgens het onderzoeksprogramma mocht de docent na een officiële berisping aanblijven. Dat gebeurde ruim vijftien jaar geleden.

In een reactie op deze onthulling liet Fontys weten dat ‘grensoverschrijdend gedrag onacceptabel is en dat dit niet past binnen de veilige onderwijsomgeving die Fontys nastreeft. Verder wilde ze inhoudelijk niet op de kwestie ingaan, omdat het ‘niet mogelijk is om zorgvuldig en met respect naar personen en hun privacy, een oordeel te vellen over een situatie van vijftien jaar geleden’.

Koude reactie
Nu, na drie maanden, heeft Fontys Academy of the Arts de oud-docent alsnog een sanctie opgelegd. Hem is de toegang tot het gebouw ontzegd. In de mail die aan de medewerkers van het instituut is gestuurd, schrijft de directie dat de opstelling van de hogeschool in de media door direct betrokkenen is ervaren ‘als een koude en ongeïnteresseerde reactie’.

“De persoonlijke en indringende gesprekken die we na de uitzending met een aantal alumni hebben gehad, hebben ons geconfronteerd met het diepe effect dat de gebeurtenissen uit die tijd tot op de dag van vandaag hebben gehad.”

“We kunnen de gebeurtenissen niet ongedaan maken, maar wel sterk veroordelen. Het had niet mogen gebeuren, het had streng veroordeeld moeten worden en er had beter voor de veiligheid van de studenten gezorgd moeten worden. Om deze reden is de oud-docent vanaf heden de toegang tot Fontys Academy of the Arts ontzegd."

'De andere les’
Het grensoverschrijdend gedrag vond destijds plaats buiten het schoolrooster, in wat de voormalig accordeondocent ‘de andere les’ noemde. Tijdens deze lessen werden de studenten seksueel geïntimideerd. De ouders van een van de minderjarige studenten dienden een klacht in bij Fontys en werden in het gelijk gesteld. Toch kon de docent na een officiële berisping in dienst blijven.

Op de vraag of er de afgelopen jaren meer van dit soort incidenten zijn geweest waarbij docenten de deur is gewezen, wenst Fontyswoordvoerder Ronald Philipsen geen antwoord te geven. “Dit soort casussen wordt altijd met de grootste zorgvuldigheid behandeld. Maar daarover doen we als Fontys verder geen mededelingen naar buiten toe.” [Marieke Verbiesen/Jan Ligthart]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd