december

Toch iets van versoepeling: proefstuderen scholieren mag

Terwijl premier Rutte vanavond bij de persconferentie met geen woord repte over het onderwijs of een directe versoepeling van de coronamaatregelen, komt Fontys daar zelf wel mee: potentiële studenten kunnen begin volgend jaar op de campus proefstuderen bij opleidingen.

Dit soort studiekeuzeactiviteiten - ook open dagen vallen daaronder - vindt sinds afgelopen voorjaar door corona enkel nog online plaats. Dat is bepaald door het centraal crisisteam (CCT) van Fontys.

Een voorlichtingsbijeenkomst van voor de coronacrisis.Proefstuderen en ook de zogeheten meet & greet hierbij met studenten, vallen onder kleinschalige kennismakingsmomenten. Het CCT oordeelt dat instituten ruimte moeten krijgen om die vanaf begin volgend jaar op locatie te organiseren.

College volgen
Tijdens het proefstuderen maken scholieren een paar uur kennis met de opleiding. Ze vormen samen een klas en volgen een programma of college. Tijdens een meet & greet kunnen ze bovendien vragen stellen aan studenten.

De verwachting is dat proefstuderen en meet & greets de aspirant-studenten het goede gevoel kunnen geven, zodat zij volgend studiejaar op de juiste plek belanden.

Volgens een woordvoerder van Fontys gaat proefstuderen niet ten koste van de mogelijkheden voor de huidige Fontys-studenten om zelf fysieke colleges te kunnen volgen. Het wordt ook niet mogelijk voor scholieren om studenten op de campus te vergezellen. Dit ‘meelopen’ blijft enkel online mogelijk.

Student-coronacoaches blijven
Het CCT verlengt de inzet van student-coronacoaches. Die lopen sinds 16 november rond op de campussen in Eindhoven (Rachelsmolen en Nexus), Tilburg (Stappegoor) en Venlo.

Uit de evaluatie blijkt dat deze coaches een positief effect hebben. Studenten worden door leeftijdgenoten op hetzelfde niveau aangesproken op het naleven van de coronarichtlijnen. Doordat dit continu gebeurt, ontlasten deze studentcoaches bovendien de facilitair medewerkers van Fontys.

Ze worden nu ook ingezet bij de Sporthogeschool in Eindhoven en Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.

Verder volgt Fontys het kabinetsbesluit dat het dragen van kunststof transparante mondkapjes niet langer is toegestaan. Bij Fontys moeten sinds 26 oktober in publieke binnenruimtes mondkapjes worden gedragen. [Tim Durlinger]