juli
2021

Toch geen overnachtingen tijdens introweek Purple

Vorige week werd nog besloten om in augustus een ‘volledige’ introweek te houden bij Fontys, met Stadsdagen, een Purple Festival en overnachtingen. Door de onzekerheid over de coronamaatregelen, wordt dat laatste onderdeel nu toch geschrapt.

Studenten zouden tijdens de introductieweek vanaf 23 augustus afhankelijk van hun opleiding verblijven in het Klok- of Beursgebouw in Eindhoven of de camping in Goirle. Maar dit wordt gezien als ‘meerdaags evenement’ en dat mag niet tot 13 augustus.

Omdat het nog onzeker is wat het kabinet na deze datum beslist, heeft Fontys besloten de overnachtingen te annuleren. Ook overnachtingen op kleinschalige locaties zijn niet toegestaan.

Stadsdagen gaan door
De zogenoemde Stadsdagen in Eindhoven, Venlo en Tilburg gaan wel door. Mogelijk met kleine aanpassingen die nodig zijn in verband met goedkeuring door de gemeenten.

De horeca organiseert ook zelf Studenten op Ketelplein in Eindhoven tijdens eerdere Stadsdag.feesten op de pleinen. Of dit kan doorgaan, wordt nog onderzocht. Mogelijk komt daar een alternatief voor.

Purple Festival ook
Het College van Bestuur heeft besloten om het afsluitende Purple Festival door te laten gaan. Het wordt gezien als een belangrijk element voor studenten om medestudenten te leren kennen en ‘als goede start van de studietijd’.

Daarbij zijn al veel investeringen voor het festival gedaan. De voorbereidingen voor het festival gaan dus door in de oorspronkelijke opzet: gebruik makend van de maximale capaciteit, staand en in combinatie met testen voor toegang.

Activiteiten van de opleidingen
Fontys verwacht dat de gevolgen voor activiteiten die de opleidingen zelf organiseren, grotendeels op maandag en dinsdag, niet zo groot zullen zijn. Ook daar zijn verschillende scenario’s voorbereid.

De introcommissies is gevraagd de groepen niet te groot te laten zijn en rekening te houden met eventuele verlenging van de aangescherpte maatregelen na 13 augustus.

Verder is hen gevraagd alvast na te denken over een fysieke invulling van de woensdag en donderdag, mochten onverhoopt na 13 augustus de Stadsdag (deels of geheel) en het Purple Festival niet door kunnen gaan vanwege een aanscherping. [Petra Merkx]

F Maas
July
2021
"Verder is hen gevraagd alvast na te denken over een fysieke invulling van de woensdag en donderdag":
- Trainingen/cursussen mediatheekgebruik, gebruik van de Fontyssoftware, ...? Met lange, gezellige pauzes tussendoor?
- (Interactieve) lezingen over onderwerpen aan de randen van het toekomstige vakgebied? (Vgl Lowlands.)
- Andere dingen die niet alleen gericht zijn op feest en pret?

Nu is de kans er!