maart

Tim the Travelling Teacher is even thuis

Tim Ovington reist inmiddels een half jaar de wereld rond als ‘travelling teacher’. Hij gaf er zijn baan als docent Engels op een mavo in Oosterhout voor op. De oud-student van Fontys leert van het onderwijs in andere landen en geeft onderweg zelf les aan een groeiende groep leerlingen. Een gesprek tussen Eindhoven, Mexico, Miami en Terheijden, dat afgelopen week plaatsvond via de Facebook-chat.

"Hoi! Zit momenteel in Mexico. Ik heb een school bezocht, gedoken, een voetbaltraining gegeven en van de zon genoten. Ik ben hier een week geweest en reis zo meteen naar Miami. Dus mijn wifi valt zo weg."

Waarom sta je niet gewoon voor de klas in Oosterhout, Engelse les te geven?
"Moet dat per se om ze te inspireren? Om ze te motiveren? Om ze les te geven? Het antwoord is nee. Ik denk niet dat leerlingen superveel leren binnen 50 minuten, uit boeken, in een lokaal. Ze moeten het zien, kunnen ervaren, er zelf over nadenken! Zelf lesgeven aan elkaar bijvoorbeeld. Of zelf keuzes kunnen maken over hoe ze iets kunnen begrijpen."

Hoe ben je tot die conclusie gekomen?
"Ik heb de eerste vijftien jaar van mijn leven in Schotland gewoond. Toen ik naar Nederland verhuisde, ging ik naar de havo omdat ik geen Nederlands kon. Maar dat betekende dat ik ook Engels moest doen op havo-niveau. Met andere woorden: ik had net in Schotland Shakespeare geleerd en in Nederland moest ik leren hoe ik mezelf moest voorstellen in mijn moedertaal ... dat kan toch niet? In Schotland volg je ieder vak op je eigen niveau! Dus bijvoorbeeld: wiskunde op havo- en Frans op vmbo-niveau.

Ik wilde zelf leraar worden en heb de Fontys-opleiding in Tilburg (FLOT, red.) gedaan. Ik heb het meeste geleerd in de praktijk, toen ik in het tweede jaar begon met werken. Toen ben ik pas gaan nadenken over hoe onderwijs echt in elkaar steekt. Wat wij in Nederland tekortkomen. Hoe ik het kon verbeteren. Wat ik in mijn lokaal kon doen om te differentiëren, om echt alles uit m’n kids te halen. Als de intrinsieke motivatie er is, kan je alles met ze."

Maar moet je daarvoor op reis?
"Toen ik meer verstand had van het systeem, ben ik gaan dromen en sparen voor mijn project: leerlingen lesgeven terwijl ik aan het reizen ben. Ik had op de FLOT een minor future media gedaan, toen heb ik mijn personage bedacht, Tim the Travelling Teacher. Ik ben op het idee gekomen doordat iemand zich daar introduceerde als The Backpack Intern: iemand die over de hele wereld stages deed in ruil voor kost en inwoning. Toen dacht ik: op die manier kan ik ook The Travelling Teacher wegzetten."

Hoe geef je dan les?
"Ik gebruik daar een tool voor: Nearpod. Dat is een vorm van internationale e-learning, daarmee kan ik mijn kids meenemen op reis. Zo’n 350 leerlingen uit vijf landen maken de challenges die ik ze geef. Op het moment dat ik scholen bezoek en lesgeef, beginnen ze mij te volgen. Dus ik heb ze wel ontmoet, hè! Het zijn leerlingen uit the UK, Nederland, IJsland, USA en Denemarken."

Aha, zo creëer je je eigen klas! Wat is je belangrijkste boodschap aan hen?
"Follow your dreams! Don’t let anyone tell you something is not possible."

Wat zou jij anders doen als je weer docent op de mavo in Oosterhout zou zijn?
"In ieder geval niet: Aan het werk in Breda.je gaat nu opdracht 18 zelfstandig maken. Nee: je kan opdracht 18 zo of zo of zo doen - laat maar zien wat je gedaan hebt. Ik zou ze waarschijnlijk meer uit het lokaal willen halen. Naar bedrijven toe, naar stichtingen toe, gastsprekers laten komen, enzovoort. Ik zou het mooi vinden als daar iets meer ruimte voor was."

Wat is je mooiste/beste ervaring onderweg tot nu toe?
"Een project in Zuid-Afrika dat ik heb gedaan met vier studenten uit Nederland. Daar hebben wij een vakantieweek georganiseerd voor 32 weeskinderen die hiv/aids hebben. Sport en plezier stonden centraal, maar ook lezen, tekenen, puzzels maken en teamspirit. We sloten de week af op International World Aids Day met een groot feest en wij hebben alleen gedanst en gehuild, zo bijzonder was het."

Hoe was het in Miami?
"Ik heb een verschrikkelijk vette summit meemaakt van Nearpod.150 docenten van overal ter wereld kwamen bij elkaar om over onderwijs te sparren - echt mooi. Je hoort hoe het er overal voorstaat, van de VS tot IJsland. En voor mij was het heel tof dat ik in de watten werd gelegd, Nearpod had een feestje voor mij georganiseerd. Zij geloven in mijn missie en gaan een aantal van mijn vliegtickets betalen voor mijn toekomstige reizen."

En nu?
"Ik ben nu een maand thuis, In mei ga ik twee maanden naar Saba om daar les te geven op een school. En van de zomer organiseer ik mijn jaarlijkse zomersportkamp in Nederland, waarvoor ik enkele kinderen uit Zuid-Afrika wil uitnodigen. En daarna zie ik wel. Ik ga me zeker nog niet settelen." [Debbie Langelaan]

Bekijk het filmpje van Ovington als hij lesgeeft op een school in Malawi.