Tilburg,
maart
2021

Tilburgse onderwijszussen vloggen over docentschap

Even ontwapenende als rake vlogjes over het docentschap waarbij je een glimlach niet kunt onderdrukken. Dat is waarmee de Tilburgse zussen én Fontys-alumni Fatma, Ebru en Pinar Yalan scoren op Instagram.

Via de Instagram-pagina Perks of being a teacherr wil het trio op een laagdrempelige manier laten zien hoeveel meerwaarde het docentschap kan hebben. “Als docenten in de media komen draait het om werkdruk en een tegenvallend salaris”, vertelt Fatma (29), docente maatschappijleer en economie op een vmbo. “De enorm positieve impact die je hebt op leerlingen wordt vaak onderschat.”

Fatma YalanBinding
Fatma is blij met wat zijzelf weet te bereiken bij leerlingen. “Gewoon door met een informele ‘stijl’ aan te sluiten bij hun belevingswereld. Zo gaan leerlingen je zien als vertrouwenspersoon, en delen ze van alles en nog wat.”Ze gelooft in het ‘persoonlijk’ maken van lessen. “Ik vertel in de klas over mijn man en kind. Zo merken leerlingen dat je niet alleen een ‘strenge’ rol als docent hebt, maar ook gewoon mens bent.”

Zus Ebru (28) ‒ docente ict op een mbo vult aan: “We zijn stuk voor stuk wel empathisch ingesteld. Dat is iets van onze opvoeding, of omdat we uit een groot gezin komen. Bovendien geef ik leerlingen altijd mee: zeg het als er iets is. Anders moet ik misschien maar raden dat je je niet goed voelt.”

Hoofddoek
Dat je dan toevallig een hoofddoek draagt, maakt geen verschil. Fatma: “Ja, ik ben moslima. Maar ook een jonge Nederlandse vrouw met alle normen en waarden van dien. Het is me al vaker gebeurd dat leerlingen bij mij uit de kast komen… Ik ben gewoon mezelf: een open persoon die kinderen een veilig gevoel wil geven, hoofddoek of niet.”

Ebru YalanToch zijn de zussen zich terdege bewust van hun positie als rolmodel. “Net als het docentschap komen moslims er in de media soms bekaaid vanaf. Wij willen met de vlogs ook echt laten zien dat het anders kan.”

Voor Ebru is die positie als ‘inspiratiepersoon’ breder dan alleen het moslim-rolmodel. “Van de kennis die ik overdraag, herinneren leerlingen zich over tien jaar misschien 1 procent. Mijn persoonlijkheid blijft denk ik langer hangen. In de klas vertel ik bijvoorbeeld dat ik vroeger ook geen merkkleding droeg, en daar is niets mis mee. Het betekent niet dat je minder bent. We hoeven niet allemaal hetzelfde te zijn.”

Fontys stond open
Die hoofddoek was overigens tijdens hun studie nooit een issue. “Vóór Fontys voelde ik me nooit echt thuis op school”, zegt Fatma. “Nu veranderde dat: de docenten bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg stonden volledig open voor wie ik was. Ik had nooit het gevoel dat ik anders was, of me weer moest bewijzen.”

Hetzelfde geldt voor Ebru, die bij Fontys zelfs twee studies volgde: HBO-ICT en aanvullend de lerarenopleiding ICT. “Ik heb nooit iets gemerkt van vooroordelen. Bij Fontys en de sfeer daar heb ik nog steeds een wow!-gevoel.”

Pinar YalanBredere thema's
Gedrieën vullen ze elkaar prima aan in de vlog. Ebru: “Ik kijk wat serieuzer-inhoudelijker, minder druk en speels dan mijn zussen. Fatma is de creatieveling en Pinar (met 27 de jongste van de drie en werkzaam als pedagoog op een mbo-school, red.) zorgt voor het entertainment.”

Naast het leuke en leerzame van het docentschap en de school willen de zussen straks ook bredere thema’s aanroeren. “Bijvoorbeeld corona en hoe leerlingen het online-onderwijs nu echt ervaren. De vlog moet een beetje doorgroeien natuurlijk.”

Hele lichting docenten
Drie zussen, alle drie docent- maar dat is nog maar de helft van het verhaal. “In ons gezin met zeven kinderen zijn er naast ons nog drie die misschien het onderwijs in gaan”, vertelt Ebru. “Mijn moeder zegt weleens: volgens mij heb ik een hele lichting docenten opgevoed.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Mustafa
2021
Een zeer positief en inspirirend artikel die naam mijn mening meer aandacht zou moeten krijgen in de media. Helaas krijgen de negatievelingen met twijfelachtige achtergrond meer aandacht. Hulde voor deze dames en keep up the good work
Josine
2021
Leuk je zo weer tegen te komen Pinar! Trots ook! Ik ga jullie volgen! ben benieuwd!
Lotte
2021
TE GEK Ebru, echt super om te lezen! We missen je!!! En we kunnen wel een goede ICT docent gebruiken. ❤️ Keep up the good spirit!
He Lotte,

Wat leuk om van jou te horen, ik mis jullie ook heel erg :) Doe de groeten aan iedereen van mij!

Thanks a lot
Marike Jonker
2021
Heel leuk om te lezen hoe jullie als 3 zussen het werk in het onderwijs ervaren!
Hoi Marike,

Dankjewel :)
Özlem Yurtkap
2021
Ontzettend leuk om te zien hoeveel passie jullie hebben voor het onderwijs en dat jullie dit met zijn drieën en mogelijk met meer van het gezin delen.
2021
Dankjewel Özlem, haha precies misschien volgen er meer :)
Yvette Friebel
2021
Super om te zien dat jij jouw droom als ICT docent aan het waarmaken bent Ebru. Het was een eer om jouw slb-er te mogen zijn!
2021
He Yvette, dankjewel voor je lieve woorden. Het was mij ook een eer om jou als slb'er te hebben gehad! Ze zullen boffen met jou als slb'er en docent. :)
Duygu
Lieve dames,
Wat ben ik trots om jullie zo te zien. Veel sucsses:)
Dankjewel Duygu!
Lisa
2021
Wauw wat een leuke zusjes !