maart
2022

Tilburgs Mediacafé is groot FHJ-feestje

Het eerste Tilburgse Mediacafé kende gistermiddag een hoog FHJ-gehalte. Zowel studenten als alumni van de Fontys Hogeschool Journalistiek gingen in Paradox in gesprek over het belang van lokale kwaliteitsjournalistiek.

Waar normaal gesproken jazzbandjes het publiek vermaken, was het gisteren de beurt aan journalisten om op het muziekpodium van Paradox hun licht te laten schijnen over de kansen en bedreigingen van de regionale journalistiek. De presentatie was in handen van Ruben Bastiaanse, docent aan FHJ.

Fontys-alumni
Drie Fontys-alumni, Astrid Kersseboom (NOS), Bram Vermeulen (VPRO) en Sinan Can (BNNVARA), gingen met het publiek in discussie over de waarde van lokale journalistiek. Over een ding waren de drie het eens: de lokale journalistiek staat onder grote druk. Zowel in Nederland als in het buitenland. Ruben Bastiaanse in gesprek met Astrid Kersseboom, Sinan Can en Bram Vermeulen.

Volgens Vermeulen is er al langer sprake van ontlezing. Mensen lezen minder en nieuws wordt vooral digitaal gebracht. Kranten verdwijnen daardoor op grote schaal.

Vermeulen: “Alle lokale kranten zijn onderdeel geworden van grote concerns, dat gaat ten koste van goede lokale journalistiek. In Nederland hebben momenteel twee concerns de hele markt in handen. De echte crisis zit volgens mij dan ook in het geld.”

Kersseboom ziet dezelfde tendens. “Alles draait tegenwoordig om winst maken. Vroeger gaven krantenuitgevers met hun hart een krant uit, nu gaat het enkel nog om efficiëntie. Het moet geld opleveren. Daardoor verdwijnen krantenredacties uit de binnenstad en wordt er bezuinigd op regionale journalistiek.”

Follow the Money
Toch ziet Vermeulen ook nieuwe vormen van journalistiek ontstaan zoals online journalistiek platform De Correspondent en het platform voor onderzoeksjournalistiek Follow The Money. “Dat laat zien dat mensen nog steeds geloven in goed journalistiek onderzoek en dat er nog steeds manieren zijn om nieuws bij de mensen te brengen.”

Twee voorbeelden van onderzoeksjournalistiek werden in het Tilburgse Mediacafé besproken. In beide gevallen betrof het onderzoek van Fontys-alumni. Zo vertelde Judith Spanjers over haar onderzoek naar misstanden in de jeugdzorg in Brabant dat mede mogelijk werd door een stimuleringsbijdrage van het Tilburgs Mediafonds.

Crowdfunded onderzoeksjournalist Rens van de Plas ging in Paradox dieper in op zijn onderzoek naar de komst van bedrijventerrein Wijkevoort in Tilburg, een omstreden plan waar veel weerstand tegen is. Het nieuws hierover brengt hij op zijn eigen journalistieke website rensvandeplas.nl. Rens van de Plas (tweede van links) en Judith Spanjers vertellen over hun onderzoeksprojecten.

Karig uurloon
Beide journalisten staken honderden uren in hun onderzoeksprojecten en over hun omgerekende uurloon zwegen ze daarom liever. “Als je echt in je onderwerp kruipt, dan kun je het niet meer loslaten”, stelde Spanjers. “Dan ga je tot de bodem.”

Politiek Gelul
Toch hoeft goede lokale journalistiek niet per se veel tijd te kosten, zo maakte FHJ-student Marieke Beekmans duidelijk. Zij werkte mee aan de podcastserie Politiek Gelul van BANK15 en Omroep Tilburg.

“Met deze podcast hebben wij geprobeerd de gemeenteraadsverkiezingen voor luisteraars begrijpelijker te maken. Gewoon door zaken simpel en laagdrempelig uit te leggen. Zoals het verschil tussen links en rechts."

De desinteresse in lokale politiek komt volgens Beekmans vooral omdat mensen slecht geïnformeerd zijn. “Er is onbegrip door onwetendheid.”

Aan de lokale journalisten de uitdaging om die onwetendheid met goede journalistieke producties te doorbreken. Maar daar is wel geld voor nodig, zo stelde presentator Bastiaanse in zijn afsluitende conclusie. Een smak geld. En dus zullen gemeenten, fondsen en het publiek de portemonnee moeten trekken. Want alleen door meer te investeren is de lokale kwaliteitsjournalistiek overeind te houden. [Ivo van der Hoeven]

Theo Dersjant
2022
Jeetje. Tien jaar geleden werden exact dezelfde discussies al gevoerd met exact dezelfde argumenten. Whats new?