Tilburg,
augustus

Tilburg 'Fontys-stad' met goedkoopste studentenkamer

Gemiddelde huurprijs is 312 euro per maand

Studeer je bij Fontys en ga je ook op kamers in de stad van je opleidingsinstituut, dan ben je in Tilburg het goedkoopst uit. Onderzoek voor de website goedkoop.nl wijst uit dat de gemiddelde prijs voor een studentenkamer in die stad het laagst is, met 312 euro per maand.

Amsterdam duurste
De prijzen werden onderzocht voor de twintig grootste studentensteden van Nederland. Tilburg eindigt daarin als derde, na Wageningen (284 euro) en Heerlen (285 euro). Andere 'Fontys-steden' als Eindhoven (negende met 369 euro), Den Bosch (veertiende van 410 euro) en Utrecht (met 447 euro gedeeld zeventiende) zijn beduidend duurder. Als laatste en dus meest prijzige op de lijst staat Amsterdam. Wie daar een studentenkamer wil huren, is daarvoor per maand gemiddeld liefst 610 euro kwijt.

Venlo is niet meegenomen is het onderzoek. Een snelle blik op websites waarop studentenhuisvesting in die stad wordt aangeboden, leert dat de goedkopere kamers daar zo'n 330 euro kosten. Meer naar het centrum van Venlo stijgt de prijs naar boven de 400 euro. Goedkoop.nl beveelt studenten aan om ook in andere steden naar huisvesting te zoeken. Zo kan het goedkoper zijn om in Tilburg te wonen, terwijl je in Den Bosch studeert.

Beschikbare vierkante meters
Behalve van de locatie, zijn de kosten van een studentenkamer afhankelijk van een andere factoren. Uiteraard wegen de beschikbare vierkante meters hierin zwaar, maar ook het aantal huisgenoten en voorzieningen dat je tot je beschikking hebt.

Op de website fontys.nl/goedestart worden nieuwe studenten per studiestad tips aan de hand gedaan, onder meer op het gebied van wonen. Wie een kamer zoekt, wordt aangeraden om een oproep te plaatsen op een speciale Facebookpagina. Ook staan er links naar onder meer woningcorporaties.

Internationale studenten
Internationale studenten kunnen hulp krijgen van Fontys bij het vinden van huisvesting. Zo werkt de Academy for Creative Industries in Tilburg voor haar buitenlandse studenten op dit gebied samen met Student Housing Holland. Dat beschikt in die stad over 125 kamers. [Tim Durlinger]