Tilburg,
oktober

TikTok-succes in de klas

Hij ging vorige week viral met een TikTok-filmpje waarin hij rapt voor zijn klas. Het was te zien bij Jinek, waar hij vanavond ook als gast zou zitten. Wat is het succes van oud-Fontys-student Martijn Holsappel en moeten huidige pabostudenten dit nu ook gaan doen?

Er is een mediacircus ontstaan rondom meneer Martijn, die ook zo heet op het social media-platform. “De telefoon staat roodgloeiend en onder meer het Jeugdjournaal kwam langs in de klas. Mijn leerlingen vinden dat natuurlijk fantastisch.”

Met ruim 25 duizend volgers op het social media platform TikTok is Martijn een ware hit. Samen met de leerlingen van groep 7 en 8 maakt hij grappige, korte filmpjes over wat er in zijn klas gebeurt.

Miljoen views
Zes maanden geleden, midden in de coronacrisis is hij begonnen met de filmpjes op het social media-platform, dat 4,5 miljoen gebruikers in Nederland heeft. Aan het rappen in de klas.“Eerst in mijn eentje in de klas, inmiddels met de hulp van mijn leerlingen. Een aantal filmpjes zit nu tegen de miljoen views aan.”

De 26-jarige docent ziet veel voordelen van het gebruik van social media in de klas. “Ondanks dat het officieel verboden is voor kinderen om op TikTok te zitten (ze moeten 14 jaar zijn, maar zijn in zijn groep 11 of 12) denk ik dat het absoluut bijdraagt aan hun ontwikkeling.”

“Ik denk niet dat ze te jong zijn om op social media te zitten. Ze moeten zich er alleen wél van bewust zijn wat ze wel en niet plaatsen en wat ze openbaar maken.”Daarbij vindt Martijn dat zijn leerlingen zo leren omgaan met hun creativiteit. “Ze ontwikkelen op deze (speelse) manier editing skills. Vaak kunnen ze daarna ook omgaan met andere programma’s en tools.”

Op intuïtie
“Hoe ik heb geleerd om met social media en in het bijzonder met TikTok om te gaan in de klas? Dat is intuïtie, ik leerde het niet tijdens mijn Fontys-opleiding. Ik verdiep me erin. Mijn leerlingen zijn ermee bezig, dus wil ik er ook mee bezig zijn. Het speelt in deze doelgroep. Zo verbind ik me met de leerlingen.”

Een tip voor Fontys-studenten die nu Kind en Educatie studeren heeft hij niet. “Ik denk dat je je als wereldburger sowieso in de actualiteit moet onderdompelen. Daar hoort kennis over de politiek bij, maar ook over de entertainment-kant. Dus zorg dat je op de hoogte bent van de sociale platforms.”

Belevingswereld
“Ik zou niet tegen aankomend docenten zeggen: je moét TikTok-filmpjes gaan maken, maar als het je enigszins interesseert en het ligt je, dan is het zeker aan te raden. Je weet namelijk wel echt waar je leerlingen mee bezig zijn”

“En je kunt leuk inspelen op situaties die in de klas gebeuren, dus je bent veel meer in de belevingswereld van je kinderen bezig. Maar de werkdruk in het onderwijs ligt al hoog genoeg, dus ga jezelf vooral niet verplichten deze filmpjes te maken.” [Jacky Eickes]