juli

TikTok-account van Fontys Venlo scoort bij studenten

Of het nou grappige sketches, leerzame filmpjes of video’s met tips voor internationale studenten zijn, het Duitse TikTok-account van Fontys Venlo staat er vol mee. Romina Meier, het creatieve brein achter het concept, vertelt er vol enthousiasme over.

Het eerste filmpje van het Duitstalige TikTok-account van Fontys Venlo dateert van 15 juni 2020. Kort daarvoor kwam de uit Duitsland afkomstige Romina op het idee om het profiel te starten. Ze begint volgend jaar aan haar vierde jaar van de studie Marketing Management en heeft zich in de afgelopen jaren druk beziggehouden met vlogs, evenementen en andere activiteiten van en voor Fontys.

Trends
“Ik ben altijd op zoek geweest naar de laatste trends”, vertelt Romina. “TikTok is relatief nieuw en ik dacht dat het voor Fontys leuk zou zijn om er gebruik van te maken omdat het platform aansluit bij onze toon en stijl.”

RominaRomina schakelde twee goede vriendinnen in als hulp en ging aan de slag. Cathrin en Aileen deden het werk voor de camera, zij erachter. “Vorig jaar zijn we van team gewisseld omdat Cathrin en Aileen stage moesten lopen. Linda en Emma volgden hen in juni vorig jaar op, Elisa startte een paar maanden later.”

De dames hebben inmiddels honderden filmpjes gemaakt, duizenden volgers verzameld en tienduizenden views gepakt. Hoe ze dat voor elkaar kregen? “Vooral heel veel uitproberen. Vallen en opstaan”, legt Romina uit. “We nemen elke week video’s op en spelen in op de huidige omstandigheden. Maar we hebben ook veel volgers te danken aan een aantal ‘heroe’-filmpjes. Die werden soms wel 500.000 keer bekeken.”

Op de kaart
Het hebben van veel volgers is natuurlijk leuk, maar niet het meest noodzakelijke. Het voornaamste doel van de dames is namelijk om Fontys Venlo op de kaart te zetten. “Waarom is het zo leuk om hier te studeren? Wat bieden we? Meestal wordt het zoeken naar een nieuwe school als moeilijk beschouwd. Wij willen het nieuwe studenten makkelijker maken en ze meer opties laten zien dan alleen hun lokale, Duitse scholen in de buurt.”

Ook belicht Romina, die inmiddels op school wordt herkend als ‘het meisje van TikTok’, regelmatig de verschillen tussen studeren in Nederland en studeren in Duitsland. “Natuurlijk een beetje provocerend zodat mensen betrokken raken. Af en toe betrekken we ook leraren bij onze filmpjes; dat vinden studenten leuk om te zien.”

Wie biedt?!
Specifieke toekomstplannen hebben Romina en haar collega’s niet voor TikTok. Gewoon doorgaan, daar komt het op neer. En 10.000 volgers halen, maar dat zal misschien een doel zijn dat zonder Romina bereikt wordt. “Ik studeer binnenkort af, dus ik heb iemand nodig die het overneemt. Al heb ik nog geen idee hoe we dat gaan regelen.” [Karen Luiken]