Tilburg,
november

Tikkie-actie: ‘Rutte’s slappe filmpje is niet genoeg’

Vele Tikkies gingen op zondag 24 november naar de VVD, PvdA, GroenLinks, D66 en de Rijksoverheid. Zoals lang van tevoren werd aangekondigd, claimen studenten daarmee hun studieschuld terug bij de overheid. Wederom. Want op 4 november werd deze ludieke actie voor het eerst uitgevoerd. Fontys-student Youri Hoogewoning begon ermee als grap. Inmiddels is het een beweging geworden.

Hoeveel Tikkies gisteren zijn verstuurd, weet hij niet. “Het zijn er waarschijnlijk minder dan op 4 november, want het nieuwe is er nu wel van af. Maar we blijven doorgaan. Ik krijg gelukkig ook nog genoeg screenshots binnen van mensen die me laten zien dat ze ook een Tikkie hebben gestuurd, dus het leeft wel nog.”

Gewoon genaaid
“Wij, de studenten die na 2015 zijn begonnen aan hun studie, zijn gewoon genaaid”, vertelt Youri, die de opleiding International Event, Music and Entertainment Studies volgt in Tilburg. “Het onderwijs is niet beter geworden én we werken ons ook nog eens in de schulden.”

Hij riep studenten op Facebook op om Tikkies te gaan sturen naar de minister-president, om hun volledige studieschuld terug te vorderen. Youri Hoogewoning“Wij willen volledig gecompenseerd worden.”

Youri weet dat er tijdens deze regeerperiode nog geen verandering kan plaatsvinden. “In het regeerakkoord staat dat het leenstelsel blijft, dus we moeten nog even wachten tot er een nieuwe regeerperiode aankomt.”

Geen oplossing
“Na de actie de van 4 november, kwam Rutte met een slap filmpje, dat hij aan ons richtte. Echt matig. Hij adresseerde het probleem niet en kwam niet met een oplossing. Het was eerder promotie voor de VVD. De politiek móet wel fatsoenlijk gaan reageren nu, nu ze weten dat wij toch niet stoppen voor er een oplossing komt.”

Natuurlijk komen er ook negatieve reactie op deze actie. “Maar dat zijn eigenlijk alleen maar ouderen, die vinden dat we ons niet moeten aanstellen. Maar ja, zij hebben goed onderwijs gehad en hadden dus ook niets te klagen.”

Youri is inmiddels een campagne gestart met onder andere de landelijke studentvakbond (LSVb). “We willen een onafhankelijke beweging blijven, maar willen tegen de tijd dat er verkiezingen zijn natuurlijk wel partijen meekrijgen. We gaan nu écht de politiek in, we gaan er nu écht iets aan doen.” [Jacky Eickes]