maart

Tijdens een online les kun je mensen gewoon 'muten'

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijden. Deze week: Stephanie (27), deeltijdstudent Social Work in Eindhoven.

Ik ben derdejaarsstudent en heb nu alleen op vrijdag online les. De andere dagen zijn voor praktijklessen tijdens stages. In het begin van de coronacrisis werkte ik als persoonlijk begeleider in het verpleeghuis. Daar zag ik wat de coronacrisis voor effect heeft op de zorg. In september ben ik veranderd van praktijk, omdat ik nu voor de richting ‘jeugd’ heb gekozen.

Ondanks de beperkende maatregelen, lukt het wel om er het beste van te maken. Ik heb eerder een mbo-studie afgerond aan de LOI. Hierbij had ik alleen een werkmap en ook geen lessen of contact met de leraren en studenten. Daarom merk ik dat ik nu wel de discipline heb voor zelfstudie. Destijds had ik namelijk alleen maar een startdatum en einddatum en daar moest ik het mee doen. De kleine contactmomenten met klasgenoten tijdens de pauze zijn wel een gemis.

Wat ik erg fijn vind, is dat er nu tijdens de lessen geen ruis meer is. Tijdens fysieke lessen was dat er namelijk weleens, terwijl je mensen tijdens een online les gewoon kunt muten. Wat ik wel mis is het terugkijken van weblectures. Die kon ik sneller of langzamer afspelen.

Dit jaar ben ik op mezelf gaan wonen, in een bosrijke omgeving. Dat heeft meer rust gegeven. De hele coronaperiode trouwens. In het jaar 2019 stonden namelijk hardloopwedstrijden centraal en de trainingsschema’s die daarbij horen. Hoewel ik in 2020 en 2021 wel de kick van deze wedstrijden mis, was het teruggaan naar de basis heel fijn. Minder prestatiedruk en meer bij het moment stilstaan.[Jacky Eickes]