Tilburg,
februari

Thuiszitten met je carnavalskleding aan, 'en een biertje natuurlijk'

Het zit de rasechte carnavalvierders niet mee. Vorig jaar werd het feest geteisterd door het weer en komend weekend door corona. Ook Floortje van Hees, docent bij Fontys Hogeschool ICT, zit dan noodgedwongen thuis. In carnavalskleding.

Floortje van Hees“Als je hier tien jaar geleden tegen iemand had gezegd dat carnaval nu zou worden afgelast, was je keihard uitgelachen”, zegt ze. Van Hees is lid van de carnavalsvereniging (CV) de Zimkus in Boemeldonck (Prinsenbeek met carnaval). Ze baalt heel erg dat er weer roet in het eten wordt gegooid.

“Het is heel, heel, heel erg jammer en dat is licht uitgedrukt. Carnaval is een gezellig en sociaal gebeuren. Je werkt samen met vrijwilligers en sponsoren toe naar het feest van het jaar en dan is het er niet meer.”

Praalwagen bouwen
Normaal gesproken bouwde ze ook altijd actief mee aan een praalwagen voor de optocht. “Je kan nu gewoon bijna niks. De praalwagen van de groep van Floortje.Carnaval draait om het samen ondernemen, de saamhorigheid en gezelligheid. Nu zit iedereen thuis; precies het tegenovergestelde van wat we normaal doen”, zegt de Fontys-docent.

“Ik was laatst oude optochten aan het terugkijken en toen moest ik wel even slikken. Ongelofelijk dat we dat weer moeten missen. Het is heel vreemd en ook pijnlijk om volle cafés en duizenden mensen langs de kant van de optocht te zien.”

Toch een paar initiatieven
Er zijn gelukkig links en rechts wat initiatieven ontstaan om carnaval toch een beetje te vieren. Het lokale carnavalscollectief Beekse Karnavals Vereniging heeft kleine, coronaproof activiteiten opgezet in Prinsenbeek.

Op de markt staat een frame met vlaggen en foto’s van afgelopen jaren en er komt een online quiz, met daarnaast een klein programma voor kinderen.

Floortje van Hees bewerkt een afbeelding op de wagen.Van Hees en haar carnavalsvereniging hebben ook een eigen activiteit. “We hebben een online quiz georganiseerd. Daarnaast hebben twee betrokken partners een eigen radiozender opgezet. Hier kan je tijdens carnaval nummers aanvragen.”

Bittere smaak
Deze komende dagen staat er dus wel een programma klaar, maar het carnavalsfeest heeft op deze manier toch een bittere smaak.

“Normaal neem je altijd vrij op carnavalsmaandag, want dan sta je met z’n allen in het café. Dat is allemaal niet meer, dus maandag gaan de meesten gewoon weer aan het werk. Dat is heel raar. We zitten normaal zes dagen samen, om het te vieren en de boel af te breken. Nu is het gewoon saai.”

Zien we haar dit weekeinde wel wandelen in Prinsenbeek mét carnavalskleding aan? “Nee, het huis uit gaan zit er echt niet in. We hangen wat vlaggen op en zitten verantwoord thuis in onze carnavalskleding naar de radio te luisteren. Natuurlijk wel met een biertje in de hand.” [Kasper Wienk]