juli

Thuis van techiek valt uit de gratie

Bewoners verlaten R1 in fases

Het einde van het studiejaar is voor veel mensen ook een periode van afscheid nemen, zoals voor de docent die met pensioen gaat of de student die afzwaait. Bron sluit het jaar af met een kleine serie ‘afscheidsverhalen’. Vandaag: afscheid van R1, het grootste gebouw van campus Rachelsmolen.

Ach Erreen, je hebt nog zoveel in je. Geen muurtje minder dan toen ze je hebben gebouwd. Dat is nu 33 jaar geleden. Dus is het normaal dat de logica uit je indeling is verdwenen. Van je uitstraling moest je het ook al nooit hebben: die is typisch jaren tachtig en dus saailelijk. Maar om nu al afscheid van je te moeten nemen…?

Het had niet gehoeven. Al die klachten over indeling en uiterlijk, te warm of te koud en bovenal veel te donker: gezeur. Je bent geen baksteen mooier of lelijker dan de meeste andere Fontys-gebouwen.

En dan nog. Je bewoners zijn en waren allemaal techneuten. Die hebben hun vizier knetterstrak gericht op computerschermen en hightech-gereedschap, zitten met hun neus in 3D-printers. Of ze dat nou in dit gebouw of in een goednieuw gebouw doen: het bureau blijft even hoog en het systeemplafonnetje even saai. Beauty is in the eye of the beholder, zei de lenzendrager op een kurkdroge dag.

Grijze haren
Bovendien is het oppervlakkig om alleen op uiterlijk te worden beoordeeld. Van je partner neem je ook geen afscheid omdat hij of zij grijze haren krijgt of uitdijt op onverwachte plekken. Het gaat toch ook om inhoud.

Nou, ook dan mocht en mag je er wezen. Er zijn medewerkers voor wie jij vanaf dag één het andere thuis was. Een vertrouwd jasje om het eigen bureau heen. Maar voor minder frequente bezoekers ben je met al die gangen, trappenhuizen en plotselinge open ruimtes juist heerlijk onvoorspelbaar. Er schijnt nog steeds gezocht te worden naar eerstejaars studenten die in 1993 ergens in jou binnenste zijn verdwaald. Uniek is dat niet voor Fontys - bij de Kunsten in Tilburg gebeurt dat nog wekelijks - spannend is het wel.

Entreetje
Minder spannend maar minstens zo aandoenlijk: jouw entree. Een echt trapje én een bordesje én een draaideurtje. De hele santekraam. Plus een entreehal met ronde portiersloge. Bijna in het pikkedonker, maar de hal is gelukkig zo ruim dat je ook niet snel ergens tegenaan knalt.

In ieder geval niet tegen die lichtgevende bank. Die zit natuurlijk voor geen meter en dat is ook de bedoeling. De bank fungeerde immers vooral als lichtbaken en richtingaanwijzer voor wat verderop te zien valt - sorry, vièl. Robots! Voetballende machines! Driedimensionale printers! Team Rembrandts... (dat er nooit was als je ze zocht)

Indrukwekkend
Allemaal technische dingen waar een gemiddelde alpha niets van snapt maar wel zijn ogen bij uitkijkt. Net als bij al die attributen die regelmatig voor dat o zo complete entreetje werden uitgestald. Tot en met vliegtuigen en raceauto’s. Om indruk te wekken, natuurlijk. En dat lukte moeiteloos.

Oké, dan gaat het over de bewoners, over gimmicks van die bewoners en blingbling waarmee nieuwe bewoners werden gelokt. Straks zijn die ook allemaal weer te vinden in het nieuwe onderkomen; het zal trouwens wel meer moeite kosten om de bèta-passanten daar te imponeren. Maar je hebt er R1 niet voor nodig.

Dat is waar. Het afscheid betreft slechts de bakstenen, het linoleum, de deuren, ramen, muren en vloeren. Inwisselbaar. Al had dat qua materialen ook nog over pakweg vijftien of vijftig jaar kunnen gebeuren. Milieu- en klimaattechnisch dus wel een dingetje.

Maar dat het onderwijs een moderner jasje vereist, dat begrijpt iedereen. Daarom krijgt wat verderop De Rondom een fraai 21ste eeuws kostuum aangemeten dat veel transparanter is, letterlijk, en meer ruimte biedt aan modernere labs.

Uitgewoond
En daarmee beste R1, begint na de zomer jouw ontmanteling en daarmee jouw afscheid. Een sloop in fases, want ICT blijft jou nog een jaartje uitwonen. Tot ook hun nieuwe jas af is: R10 gaat die heten. Omdat het tien keer mooier en beter moet worden dan R1 - een andere, logische verklaring is er niet voor die naam.

Eén troost: de Rondoms en R10-en van deze wereld moeten het nog maar eens dertig jaar zien vol te houden. En zelfs als dat lukt: grote kans dat ook zij tegen die tijd horen: lelijk! Slechte indeling! Verkeerde uitstraling! En dat dan een bestuurder zegt: slopen die handel. [Jan Ligthart]

Ella v.d. Klundert
July
Bijna aandoenlijk hoe je dit beschrijft! Heel mooi dank je.