december
2020

Theologische opleidingen blijven voorlopig bij Fontys

De twee theologische opleidingen van Fontys in Utrecht blijven voorlopig gewoon bij Fontys. Er was sprake van dat ze naar Tilburg University zouden gaan, maar dat plan is vorige week afgeblazen.

Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing (FHTL) in Utrecht herbergt twee opleidingen, goed voor ongeveer 130 studenten: de bacheloropleiding Theologie (die opleidt tot geestelijk begeleider) en de kleinere tweedegraads lerarenopleiding Godsdienst-Levensbeschouwing. Er werken 15 mensen, samen goed voor 6 fte.

De opleidingen werken al langer samen met de Tilburg School of Catholic Theology van Tilburg University, die net als FHTL is gevestigd aan de Nieuwegracht inEric Luijten Utrecht. Meerdere docenten werken voor beide instellingen en programma’s zijn al op elkaar afgestemd.

Personeelsbeleid
Het leek daarom handiger dat Tilburg University de twee Fontys-opleidingen zou ‘overnemen’. “Op het gebied van bijvoorbeeld personeelsbeleid moeten we nu toch steeds zaken dubbel doen. Denk aan de beoordelingsgesprekken”, vertelt Eric Luijten, adjunct-directeur van het instituut.

Daarbij is de hogeschool door zijn omvang kwetsbaar. “Je moet ook de contacten onderhouden met het werkveld, op de hoogte zijn van wet- en regelgeving”, zegt Luijten. De opleidingen zijn wel nog steeds groeiende en de organisatie is volgens hem financieel gezond.

Te veel vragen
Vorig jaar oktober zijn de gesprekken voor de overname begonnen, maar op 9 december is besloten ze stop te zetten. Het bleek dat er bij de universiteit nog veel vragen en discussies waren over dit voornemen.

“Niet zozeer inhoudelijk over de theologische opleidingen, maar over fundamentele keuzes die de universiteit zelf wil maken. Mede ook doordat er een nieuwe college van bestuur is”, legt de adjunct uit.

Samenwerking intensiveren
Hoewel hij het jammer vindt, begrijpt hij dat het beter is om het proces dan nu te stoppen. “Mogelijk dat het over een tijd wel weer ter sprake kan komen. We hebben voor nu afgesproken de samenwerking nog meer te intensiveren.”

De theologische hbo-opleidingen proberen onder meer om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de masters die Tilburg University aanbiedt. [Petra Merkx]

Danny
December
2020
Zou het ook niet een fundamentele keuze van Fontys kunnen zijn om deze opleidingen juist in het portfolio te houden? De Stichting Fontys baseert zich in haar grondslag nota bene op de waarden en normen zoals die vanuit het christendom en de humanistische traditie zijn gekomen. Lijkt mij wel zo passend.

Misschien moet Fontys dan de Tilburg School of Catholic Theology overnemen?
Jaron
December
2020
Ik kan me voorstellen dat een samenwerking met de Universiteit voor Humanistiek ook kansen biedt (qua thematiek en locatie uiteraard:)