maart

Theo Maassen trapt een week vol geluk af

Niemand minder dan cabaretier Theo Maassen opent met de experimentele voorstelling Wit Konijn Rood Konijn de Dutch Happiness Week (DHW). Deze week, mede georganiseerd door Fontys, staat bol van de voorstellingen, workshops en andere activiteiten rond het thema ‘geluk’.

De DHW van 13 tot en met 22 maart komt als geroepen, want we kunnen allemaal wel een dosis geluk gebruiken in deze coronatijd. Daarvan is initiatiefnemer en mede-organisator Erwin Hoeks van de Fontys-Dienst Marketing en Communicatie overtuigd. En dus staan Eindhoven, Tilburg, Breda en omgeving tien dagen lang in het teken van geluk.

Erwin HoeksDe vorige editie van de DHW werd op het laatste moment afgelast vanwege de cornonamaatregelen. Dit jaar gaat het evenement wel door, maar wel in afgeslankte vorm en volledig online.

“We hebben heel even getwijfeld, maar toen besloten om ervoor te gaan”, vertelt Hoeks. “Welzijn en geluk zijn natuurlijk belangrijke onderwerpen, daar moet je juist in deze tijd aandacht aan blijven besteden.”

Werkgeluk
Ook dit jaar is het thema werkgeluk weer een belangrijke pijler, naast welzijn en duurzaamheid. “Het thema werkgeluk is vanuit Fontys helemaal uitgewerkt door het Sociaal Innovatie Centrum Werkgeluk. Dat heeft verschillende activiteiten rondom dit thema bedacht en op het programma gezet.”

Geïnteresseerden die alles willen weten over werkgeluk kunnen bijvoorbeeld kijken naar de serie The edge of Happiness die Fontys-studenten van het innovatiecentrum hebben gemaakt in samenwerking met Jeroen Driessen, CEO van uitzendorganisatie Driessen Groep. Een verhaal over de maakbaarheid van geluk.

Leon van der Zanden - foto: Marc van BeekCabaretier Leon van der Zanden geeft een gratis ‘Masterclass van je leven’. Hierin legt hij uit hoe je kunt presteren onder druk en hoe je kalm, vanuit jezelf, elke situatie kunt overmeesteren. Een tipje van de sluier: goed contact met anderen is volgens hem de basis voor geluk!

Raamexpositie A La Dali
Voor wie meer houdt van kunst is er de raamexpositie A La Dali bij het atelier van GGzE De Boei Kunst aan de Kruisstraat 53 in Eindhoven. En voor studenten die aan het eind van hun geld altijd een stuk maand overhouden, is de webinar Haal meer uit je studententijd met grip op je geld een aanrader.

Happiness Radio
Een flink aantal activiteiten van de DHW wordt georganiseerd door Fontys, maar het merendeel inmiddels door externe partners. Ook de Breda University of Applied Sciences is dit jaar aangehaakt. Vanuit haar studio wordt dagelijks Happiness Radio! uitgezonden: een portie arbeidsvitaminen om vrolijk van te worden.

“De belangstelling voor de Dutch Happiness Week heeft zich de laatste jaren als een olievlek over het land verspreid”, vertelt Hoeks. “We krijgen nu uit het hele land vragen van mensen die mee willen werken. Steeds meer organisaties haken aan.”

Daarmee heeft de DHW nu een kleine veertig evenementen op de agenda, groot en klein. En dat worden er de komende week volgens Hoeks nog meer. “Het mooie van de online-formule is dat we nu ook een veel groter bereik hebben, we gaan zelfs de grens over dit jaar.”

Tjerk Ridder met ezel Lodewijk.Live-evenementen
Toch hoopt Hoeks van harte dat de Dutch Happiness Week volgend jaar weer voornamelijk om live-evenementen draait. “Een combinatie zou ook mooi zijn, dat biedt natuurlijk kansen. Bijvoorbeeld op internationale sprekers in je programma.”

Gevraagd naar een absolute must see voor dit jaar tipt Hoeks de bijdrage van theatermaker, reiziger, schrijver en verteller Tjerk Ridder. “Een fantastische voorstelling over zijn voetreis met zijn ezel Lodewijk van Parijs naar Groningen. Een voorstelling over delen, solidariteit en contact maken.”

Keramieken gelukskoekjes
Ook speciale aandacht vraagt Hoeks voor de uitreiking van de keramieken gelukskoekjes voor de werkgelukgever 2021, de werkgever die voor het meeste werkgeluk zorgt. De winnaars worden tijdens de DHW bekendgemaakt.
[Ivo van der Hoeven]

Kijk voor een compleet overzicht van deelnemende bedrijven en organisaties op de website.