Eindhoven,
12
oktober
2018
|
09:30
Europe/Amsterdam

Theirtube

Even wat feiten:

- 55 procent kijkt liever YouTube dan tv;

- YouTube heeft 1,9 miljard gebruikers;

- Elke dag worden 5 miljard video’s bekeken;

- Een gemiddelde YouTube-sessie duurt 40 minuten;

- Het is grotendeels gratis.

En dat laatste is het probleem. Immers, YouTube kost Google 6,35 miljard per jaar. Dus moet er geld verdiend worden. Hoe? Door advertenties te verkopen. Simpel. Hoe meer wij kijken, hoe meer YouTube verdient.

Daarom ‘denkt YouTube met ons mee’. Met slimme software. Algoritmes. Op basis van wat wij kijken, wordt een nieuwe video aanbevolen en/of afgespeeld. Dat werkt, want maar liefst 70 procent van de video’s die we bekijken zijn door YouTube aanbevolen video’s. De algoritmes weten namelijk precies hoe ze de meeste views kunnen genereren. Door video’s aan te bevelen vol sensatie en emotie.

Extreem gezegd:
Kijk je een video over diëten, dan gaat de volgende over anorexia;
Kijk je een video over nine-eleven, dan gaat de volgende over complottheorieën;
Kijk je de maanlanding, dan volgt een video over UFO’s;

Maar meestal werken de algoritmes subtieler en zo beïnvloeden ze wat we zien, en dus ook wat we denken. Niet omdat de algoritmes slecht zijn, maar omdat ze doelgericht zijn. Meer views! Punt!

Misschien denkt u: daar trap ik niet in. Vergeet het maar! U strijdt tegen een tegenstander die vele zetten vooruitdenkt. Een schaakgrootmeester! En die verliezen tegenwoordig ook allemaal van schaakcomputers. U maakt geen enkele kans. En uw kinderen al helemaal niet.
Het is al lang geen YouTube meer. Het is TheirTube.

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.