juli

Terug op de campus: ‘Ik was mijn zolderkamer wel beu’

Voorzichtig zoeken medewerkers, voor wie werken op de campus om verschillende redenen nodig is, hun werkplekken weer op. Simon Knopper (38), teamleider van het vierde jaar en docent Journalism Studies bij Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg, mocht het FHJ-gebouw aan de Professor Gimbrèrelaan weer in.

“De eerste dag was op 15 juni, om te surveilleren bij kennistoetsen voor de eerstejaarsstudenten. Ze werden hierbij over zoveel mogelijk lokalen verdeeld. Daarom werden veel docenten opgetrommeld, om op hun piepschoenen tussen de tafels door te paraderen. Het ging om één of twee dagen per week, zo’n tweeënhalve week lang.

Als je dan eenmaal in het gebouw was, mocht je er de rest van de dag blijven werken. Daar heb ik wel gebruik van gemaakt, want ik was mijn zolderkamer na drie maanden wel een beetje beu. Ik verlangde niet zozeer terug naar het pand, wel naar afwisseling. Op den duur wil je de studenten en collega’s weer zien.

Het was, toen ik het gebouw voor het eerst sinds maanden weer binnenkwam, of we de eerste dag na de zomervakantie beleefden. Dat gevoel van ‘we mogen weer’ en ‘heb je een fijne vakantie gehad?’ Nou, niks vakantie, we hebben gewoon drie maanden thuisgezeten, elkaar alleen via een scherm gezien én volle bak gewerkt. Buitengewoon prettig om iedereen weer te ontmoeten.

In het begin was het nog onwennig, in een gebouw vol routes, looplijnen en overal pompjes om je handen te desinfecteren. Er was ook geen catering, dus ben ik maar naar de bakker gelopen.

Nu zijn de studenten weer weg en is het akelig stil. Ik houd wel van een beetje reuring. Gelukkig hebben we hier donderdag nog de diploma-uitreiking. Dan zie ik hopelijk nog wat mensen, voordat we de lange zomervakantie in gaan. Ik kan niet wachten om aan het nieuwe studiejaar te beginnen.

We hebben een klein gebouw, met alleen studenten journalistiek en er hangt een vertrouwde, beetje een ons-kent-ons-sfeer. Die is nu verdwenen. Het zal even duren voordat dat gevoel weer terug is, zeker met zo’n driehonderd nieuwe eerstejaars.Die krijgen voorrang omdat ze alles nog moeten leren kennen. Bij de roosteraar ligt nu een enorme puzzel om ervoor te zorgen dat alle studenten in ieder geval één dagdeel per week naar FHJ kunnen komen.” [Tim Durlinger]

rene weijters
July
Simon, de diploma uitreiking was ondanks de beperkingen erg leuk!
Complimenten met name voor jou, en Jos Straathof,en de schoonmaakdames en de dames van de catering.