Temptation Island is een boost voor je zelfbeeld

Oké ik beken: ook ik ben gezwicht voor het succes van Nederlands meest succesvolle dramaserie, Temptation Island (Of liever gezegd: Timtaion, voor diegenen die het ook volgen ;-)). In het populaire RTL5-programma wordt een stelletje vrijgezelle mannen en vrouwen als wilde beesten op een eiland  losgelaten om de relatie van onzekere stelletjes kapot te maken. En oh oh oh, wat is dit heerlijke tv. Want laten we eerlijk wezen, deze stelletjes doen echt niet mee om hun relatie te onderwerpen aan ‘de ultieme relatietest’, maar om straks lekker de vruchten te plukken als BN’er. En dat is niet erg, want het levert Nederland en België vermakelijke tv op. Het succes van dit programma ligt aan de hoeveelheid ellende. Hoe meer leed, hoe leuker. Petje af voor de montage, die het keer op keer weer voor elkaar krijgt om met verschillende invalshoeken en geluidseffecten dit programma tot de meest succesvolle dramaserie van de Nederlandse tv te maken. Ik smul ervan.

Maar waarom smul ik (en met mij half Nederland) toch zo van dit programma? Blijkbaar geeft leedvermaak je zelfbeeld een boost. ‘Hoe kun je daar in godsnaam aan meedoen?!’, is dan ook een veel gebruikte quote tijdens het nabespreken van de sappige roddels uit de afleveringen. Blijkbaar voelen we ons goed en roepen we allemaal dat wij dit 'echt nóóit zouden doen’ en daardoor voelen we ons met z’n allen toch een stukje beter over onszelf.

Dus ik plof vanavond weer op de bank en geniet van al het ongemakkelijks dat het programma met zich mee brengt.

Lisanne Hamers is vierdejaars studente aan Fontys Hogeschool Communicatie en heeft een eigen weblog.