COLUMN, Tina ten Bruggencate,
juni
2023

Technologie is saai en eng

De laatste tijd is er veel te doen omtrent ChatGPT. De ene column na de andere gaat erover. De kranten staan vol met reportages en opiniestukken over ChatGPT. Ik lees ze allemaal niet. Ik heb er dus ook geen verstand van. En in tegenstelling tot veel andere zaken heb ik er ook niet echt een mening over. Dit raad ik overigens meer mensen aan. Als je ergens geen verstand van hebt, heb er dan liever ook maar geen mening over.

Nu weet ik heus wel dat ChatGPT iets met Artificial Intelligence te maken heeft en dat studenten het kunnen gebruiken om hun werkstukken te schrijven. En je kan het schijnbaar willekeurige vragen stellen, waar je dan een heel grappig antwoord op krijgt. Maar het fijne weet ik er niet van. En dat is misschien niet zo slim, want schijnbaar kan AI de wereld overnemen en de gehele mensheid vernietigen.

ChatGPT en eigenlijk alle technologie vallen voor mij in de categorie dingen die zowel eng (want AI kan dus de wereld overnemen en dan zijn we de klos) als saai (de meeste technologie is saai) zijn. Er zijn ook mensen die in de categorie eng en saai vallen. Bijvoorbeeld Poetin. Het lijkt me niet dat je daar erg mee kan lachen, maar hij is ook eng met zijn grootheidswaanzin en zijn hand aan de atoombomknop.

Dat ik technologie eng en saai vind is overigens wel bijzonder, want ik ben onderzoeker bij het lectoraat Mens en Technologie. Ik word omringd door robots, apps en vooral door collega’s met een smartwatch en met wel een passie voor technologie. Ik vertegenwoordig dus de meer sceptische kant van dit lectoraat. En in dit geval komt het weer goed uit, want als onderzoeker moet je vooral objectief zijn en waardenvrij.

Nou en dat zit met mij en technologie dus wel goed!

Tina ten Bruggencate is docent aan Fontys Hogeschool Toegepaste Psychologie en onderzoeker bij het lectoraat Mens en Technologie.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Willöm
June
2023
Ik deel je mening Tina. Maar wat ik vooral eng vind is niet zozeer AI, maar de macht die bedrijven, overheden of personen krijgen over andere mensen. Zoals in dit gevalletje 1984-esque praktijken;