maart

Technologie houdt uitgaanscentrum gezellig

Bijdrage ICT aan ontwikkeling van Smart City Starter Kit in Eindhoven

Technologie die ons helpt om op dagen als Koningsdag grote mensenmassa’s beter over een stad te kunnen verspreiden. Zodat het op drukke plaatsen niet alleen gezellig wordt maar ook gezellig blijft. Het is een voorbeeld van hoe de donderdag in Eindhoven gelanceerde Smart City Starter Kit kan worden gebruikt. Fontys hielp mee bij de ontwikkeling ervan en wordt ook gebruiker van de kit.

door Tim Durlinger
In Eindhoven deed het Dutch Institute for Technology Safety & Security (DITSS) vijf jaar lang praktijkonderzoek. Er werd software mee ontwikkeld om de veiligheid op het Stratumseind, het grootste uitgaanscentrum van de stad, te vergroten. Hiervoor werd onder meer gebruik gemaakt van videocamera’s die bewegingen in de stad kunnen tellen. De software geeft vervolgens aan of de sfeer omslaat en negatief wordt, zodat er meer mogelijkheden zijn om preventieve maatregelen te nemen.

Teade PunterFontys Hogeschool ICT hielp mee met het onderzoek in het Living Lab Stratumseind 2.0. "Het is heel interessant wat er op Stratumseind is onderzocht. Je kunt bijvoorbeeld uitgaanspubliek beïnvloeden met kleuren licht", vertelt lector Teade Punter van het Fontys-lectoraat High Tech Embedded Software.

Drugs
Maar er zijn meer toepassingen waarmee ook andere gemeenten hun voordeel kunnen doen. Denk aan een systeem dat bijhoudt hoeveel parkeerplaatsen in het centrum bezet zijn en je naar de dichtstbijzijnde vrije plek gidst. Of sensoren in het riool die registreren welke drugs in het water zitten. Of camera’s en sensoren in de openbare ruimte die zorgen voor een vlotte doorstroming van het verkeer.

De Smart City Starter Kit is vanaf vandaag gratis te downloaden en te gebruiken door geïnteresseerde overheden. Ze kunnen daarmee een flink deel van de onderzoeksfase overslaan en mogelijk ook valkuilen Mark de Graafontwijken. De gemeente Eindhoven hoopt dat andere steden hierdoor versneld applicaties gaan ontwikkelen en op hun beurt die expertise weer ter beschikking stellen. Op deze manier kunnen zij elkaar helpen.

Dat leidt weer tot enthousiasme bij lector Mark de Graaf van een ander FHICT-lectoraat, Interaction Design, die ook betrokken is bij de Smart Kit. "We willen naar standaarden toe die open en Europees zijn. Zodat we niet alles aan Amazon, Google en Microsoft geven. Dat onderschrijven wij en daar willen we heel graag aan meedoen. Wij gaan vooral gebruiker worden."