2021

Te weinig zelftests? Toch les op de campus

Zelfs als het hoger onderwijs deze maand te weinig zelftests geleverd krijgt, mogen studenten vanaf 26 april weer één dag in de week naar de campus. Fontys heeft de verschillende instituten van de hogeschool opgeroepen die dag vooral te gebruiken voor ‘elkaar weer ontmoeten’.

Zelftests maken het mogelijk dat universiteiten en hogescholen hun studenten vanaf 26 april één dag in de week op de campus ontvangen, meent het kabinet, maar die zelftests zijn niet allesbepalend. Dat schrijft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op haar website.

Kink in de kabel
Mochten de zelftests niet op tijd kunnen worden Inge Bruijnaers op haar thuiswerkplek.geleverd, dan leidt dit niet tot het schrappen van de opening, blijkt uit de vragen-en-antwoorden die het ministerie van Onderwijs op Goede Vrijdag online zette.

Studenten hoeven de zelftests niet eens uit de verpakking te halen, als ze daar geen zin in hebben. Het gebruik ervan is ‘altijd vrijwillig’, aldus het ministerie. ‘Studenten hoeven dan ook geen bewijs van een negatieve test te overleggen om toegang te krijgen tot de onderwijsinstelling.’

Sociale element
Inge Bruijnaers, coördinator veiligheid bij Fontys, meldt dat Fontys in deze plannen meegaat. “Het 1,5 meter-onderwijs van voor half december was al vrij veilig. Er waren landelijk erg weinig besmettingshaarden op hogescholen of universiteiten.”

“Dus ook zonder de zelftests verwachten wij dat opengaan gewoon weer veilig kan, binnen de gestelde kaders, zoals het beperken en spreiden van vervoersbewegingen en maximale aantallen per ruimte.”

De instituten bepalen zelf waarop zij de focus willen leggen. “Maar wij hebben gevraagd in ieder geval het sociale element mee te nemen: het ontmoeten. Die dag per week geldt overigens naast de drie uitzonderingen die er al waren.” De campus was al open voor toetsen, praktijkonderwijs en voor ‘kwetsbare’ studenten.

Meer zekerheid
De zelftests bieden volgens Bruijnaers wel meer zekerheid voor een coronaveilige campus. “We willen de studenten en medewerkers wel actief oproepen om regelmatig een zelftest te doen. Dit kan zeker een bijdrage leveren aan het epidemiologisch beeld: binnen en buiten de instelling.”

“Als wij met z’n allen onze verantwoordelijkheid nemen, lopen we daarbij ook minder risico dat we de deuren weer moeten sluiten.” Nog steeds geldt dat je bij klachten thuisblijft en een test aanvraagt bij de GGD.

Half miljard
De zelftests kosten de schatkist ongeveer een half miljard euro, inclusief de distributie. Het ministerie levert de tests ‘tot aan de deur’ van de instellingen.

Hoe Fontys de distributie gaat regelen wordt nu bekeken. “We wachten hierbij nog op enkele bepalende zaken die landelijk nog moeten worden afgestemd. We hopen hier eind deze week uitsluitsel over te krijgen.” [Hoger Onderwijs Persbureau (HOP) en Petra Merkx]

Martin Huisman
2021
Prima, positief bericht! Maar als er daarvoor iets gewijzigd dient te worden in de roosters, moet dat wel snel duidelijk worden