maart

Tanja van Aarle wint onderzoeksprijs onderwijsmasters

Tanja van Aarle rondde recent de Fontys onderwijsmaster Educational Needs af in ‘s-Hertogenbosch en werd beloond met de mooiste prijs die ze zich kon bedenken: de Onderzoeksprijs 10xBeter! “Ik wist wel dat mijn onderzoek goed was, ik kreeg er al een 9 voor, maar dit is toch een verrassing. Ik ben er heel blij mee”, aldus de leerkracht.

“Ik heb zoveel geleerd van deze master”, vertelt Tanja, die lesgeeft op een basisschool in Rosmalen, Kindcentrum De Hoven. Ze staat voor groep drie en vier. Zij is ook verantwoordelijk voor het ‘rekenatelier’ en draagt eraan bij dat haar collega’s up-to-date blijven en 'het beste op het gebied van rekenen’ kunnen bieden.

Visie ontwikkelen
“Door de master heb ik een sterke visie ontwikkeld op hoe ik onderwijs zie en hoe ik als onderwijskracht kan voorzien in de behoeften van kinderen. Op alle vlakken heb ik me ontwikkeld: kennis én vaardigheden”, aldus Van Aarle.

Voor haar master deed ze onderzoek naar hoe leerkrachten ‘binnen leergemeenschappen’ kunnen professionaliseren. Aan de hand van literatuuronderzoek, interviews, intervisie en gesprekken ontwikkelde ze een werkmodel. “Dat model helpt bij de stappen die nodig zijn om te professionaliseren”, vertelt ze.

De jury vond met name goed dat ze haar collega’s intensief had betrokken bij het onderzoek: ‘Zij deed dat bovendien uiterst respectvol en zorgvuldig, maakte de doelen van het onderzoek vooraf duidelijk kenbaar en besprak de resultaten tijdig met de onderzoeksgroep en werkplekbegeleider’.

Ervaringsgericht
De school waar Van Aarle lesgeeft, werkt met leerteams op verschillende vakgebieden, zoals taal en rekenen én 'ervaringsgericht’. “De kinderen bepalen zelf wat ze op welk moment nodig hebben om hun doel te bereiken. Bijvoorbeeld bij klok kijken. De een wil leren over halve en hele uren, de ander over kwartieren of minuten. Daar kunnen ze van alles voor gebruiken, spelletjes als kwartetten of bingo; maar ook werkbladen, als ze dat willen. Als een kind wil weten hoe de klok er van binnen uitziet, kan dat ook”, legt de leerkracht uit.

Haar werkplan draagt eraan bij deze ervaringsgerichte methode verder te verbeteren. “Ik noem mijzelf ook wel een change agent. Dat heb ik van deze opleiding geleerd. Mijn werkplan zijn we nu op onze school aan het uitvoeren, maar het kan natuurlijk ook op andere scholen worden gebruikt.”

Prijsuitreiking
De onderzoeksprijs wordt elk jaar uitgereikt voor afstudeeronderzoeken van de onderwijsmasters. Van Aarle was samen met negen anderen genomineerd uit 400 inzendingen van de onderwijsmasters Educational Needs, Leren Innoveren en de Masteropleiding Leadership in Education. Gisteren was de prijsuitreiking, tijdens een symposium in ’s-Hertogenbosch. [Petra Merkx]

Meer over het onderzoek van Tanja van Aarle en de negen andere genomineerden kun je lezen in het magazine 10xBeter!. Het hele onderzoek kun je vinden in de HBO-kennisbank.

Foto: Jacomijn Dijkers.