maart

Tampons inzamelen voor Internationale Vrouwendag

Vandaag, op Women’s Day, worden de rechten van de vrouw gevierd. Overal ter wereld staat men stil bij de strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen. Overal, dus ook bij Fontys.

Voor de minor Your Future Work kregen studenten de opdracht een project te creëren en ontwikkelen. Het idee om hierbij de focus te leggen op Internationale Vrouwendag ontstond bij de 22-jarige Mexicaanse student Lesly Muñiz.

“Onze lerares Inge van de Vorst liet ons praten over sociale kwesties. Ik wilde het over feminisme hebben en de onrechtvaardigheden waar vrouwen in Mexico dagelijks mee te maken krijgen. Samen met mijn klasgenoten hebben we vervolgens besloten om Internationale Vrouwendag op een speciale manier te vieren.”

De projectgroep is na gaan denken over verschillende initiatieven en kwam onder meer op het idee van een lesje zelfverdediging. Geregeld door de uit Somalië afkomstige Sacdiya.
Sacdiya
“Ik heb heel veel sportscholen benaderd om te vragen of ze langs wilden komen, maar dat bleek lastiger dan gedacht”, vertelt ze. “Na heel veel belletjes hebben we toch iemand kunnen regelen. Morgen komt Natalie langs, een geweldige vrouw.”

Tampons en deo
Andere studenten zamelden vrouwelijke hygiëneproducten in. Lesly: “We hebben contact opgenomen met de Voedselbank om te vragen naar specifieke behoeften voor vrouwen die onder de armoedegrens leven. Al snel bleek dat er veel vraag was naar tampons en deodorant.”

Wat volgde was een belletje naar een Jumbo-vestiging in het centrum van Eindhoven. “Zij hebben voor 200 euro aan producten gedoneerd”, vervolgt Lesly. “Maar we zamelen ook zelf zoveel mogelijk in via studenten en docenten. Donderdag willen we alles naar de Voedselbank brengen."

Rondetafelgesprek
Weer een ander initiatief is het houden van een rondetafelgesprek. Dat vindt woensdag plaats. “We zetten twee thema’s centraal: menstruatieproblemen en vrouwenintimidatie", legt Sacdiya uit. "We wisselen onderling ervaringen uit en gaan met elkaar in gesprek.”

Het belangrijkste doel is volgens Lesly om een veilige ruimte te creëren waar vrouwen over hun positieve en negatieve ervaringen kunnen praten.  “Ik hoop ooit in een wereld te leven waarin vrouwen zich door niemand ondergewaardeerd of machteloos voelen."

"Ik wil gerechtigheid en gelijkheid voor ons allemaal. Ik wil een wereld waarin mijn dochters zich in de toekomst veilig voelen om alleen over straat te lopen, en mijn zoons weten dat het opkomen voor onrecht hun plicht is. Ik wil vrij leven.”

Financieel onafhankelijk
Haar klasgenoot Sacdiya kan niet anders dan dat beamen: “Ik ben een alleenstaande moeder die al tien jaar zonder familie in Nederland woont. Doe alles zelf. Ik studeer, ben financieel onafhankelijk en kan voor mezelf opkomen. In Somalië, het land waar ik vandaan kom, is alles anders.”

Dat er een Internationale Vrouwendag is, betekent veel voor haar. “Het is fijn dat vrouwen en alleenstaande moeders in het zonnetje worden gezet. Meiden die in hun eentje een kind opvoeden, zijn voor mij echt heroes.” [Karen Luiken]