oktober

Taiwanees aperitief van Dommelwater voor DDW

Fontys op Dutch Design Week 2018

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven presenteren 2600 ontwerpers op locaties door de hele stad hun werk en concepten. De Design Academy houdt zijn graduate show in De Campina. Her en der zijn ook verschillende studentprojecten van Fontys te zien.

Studenten en alumni van de opleiding Art, Communication and Design (ArtCoDe) uit Tilburg presenteren er alle resultaten van de onderzoeken die zij in de aanloop naar de designweek hebben gedaan. Hun project On Your Own Account gaat over de positie en betekenis van cultuur in relatie tot persoonlijke waarden.
Zo onderzochten studenten onder andere of ze een typisch Taiwanees aperitief kunnen brouwen van het water uit de Eindhovense Dommel. Benieuwd naar het brouwsel? De ontwerpers en deelnemers van het project zijn een hele week aanwezig bij Wall Street op Stadshuisplein.
Ook in het oude V&D-pand in het centrum zijn ArtCoDe-studenten te vinden, maar dan met een installatie waarin mode getoond wordt.

De Dingen De Baas
Studenten van Fontys Hogeschool ICT zijn ook te vinden op de Dutch Design Week. Zij presenteren op Strijp-TQ4 de resultaten van hun project De Dingen De Baas. Daarin zochten 24 studenten van de minor Digital Experience Wc-pot EarlDesign een antwoord op de vraag wat er gebeurt in de relatie tussen mens en chatbot. Wat als de zogenaamde conversational agent karaktereigenschappen krijgt?

“In dit project verkennen we hoe we ons als mens bewegen in een omgeving waarin technologie ons continu omringt en waarin technologie steeds slimmer wordt”, vertelt minorcoördinator Suzanne van Kuijk.

Tijdens de designweek laten de studenten de onderzoeksresultaten zien in een interactieve installatie. In deze installatie komen alledaagse gebruiksvoorwerpen tot leven en krijgen ze een eigen karakter. Zo kun je bijvoorbeeld de waterverslaafde kamerplant Ash ontmoeten die water aanziet voor liefde, de spiegel Courtney die leeft voor likes en de bezoekers letterlijk een spiegel voorhoudt of de grappen makende wc-pot Earl.

Trendtours
Net als vorig jaar geven studenten van International Lifestyle Studies uit Tilburg zogenaamde trendtours tijdens DDW. “De trendtours worden verzorgd door tweedejaarsstudenten”, vertelt docent Rudy van Belkom. “Het doel is om bezoekers van het Trendtours Klokgebouw meer maatschappelijke duiding te geven aan de designs die er te zien zijn.”

Tijdens deze tour geven de tweedejaarsstudenten uitleg over de ontwerpen en ze koppelen die aan de actuele trends die zij in de samenleving zien. De bezoeker wordt dus meegenomen om de ontwerpen te bekijken door de ogen van een trendwatcher.

Naast het geven van deze trendtours werken de studenten in het TrendLab. Hier werken de studenten aan het vertalen van ontwerpen van de designweek naar trends. Zij kunnen de bezoekers ook vertellen hoe deze trends kunnen leiden tot lifestyleconcepten. Mensen die een trendtour willen volgen kunnen terecht in het Klokgebouw.

DDW duurt van 20 tot en met 28 oktober. Benieuwd wat er naast deze Fontys-projecten te zien is? Op de site van de Dutch Design Week kun je terecht voor tickets en info. [Sanne Compiet]