juni

Taart in Venlo voor 25-jarig bestaan van Fontys

Het 25-jarige bestaan van Fontys wordt dit jaar groots gevierd. Met een jubileumfeest en een speciaal boek, maar ook met een reis door de mogelijkheden die Fontys biedt. Voor dat laatste konden geïnteresseerden dinsdag terecht in Venlo.

Het is deze dag druk in Venlo. Het parkeerterrein van de Fontys-campus staat voller dan normaal en voor de ingang van het hoofdgebouw duiden ballonnen erop dat er iets gevierd gaat worden. Vanaf een uurtje of drie is iedereen welkom voor Fontys Future Spot.

Het evenement staat in het teken van allerlei innovatieve projecten waar door Fontys-studenten aan gewerkt wordt. De bezoeker kan via een route alle initiatieven bezoeken en - indien gewenst - om meer informatie vragen. In een grote ruimte op de begane grond staan zo’n tien groepjes opgesteld, elk achter een eigen tafeltje. Eén daarvan promoot de carpooling applicatie Study-Pick.

“Met de app kunnen studenten en docenten van Fontys gemakkelijker naar de campus komen door met elkaar te carpoolen”, legt student Angelina uit. “Dat heeft een aantal voordelen: ten eerste kunnen ze de benzinekosten met elkaar delen. Ze kunnen netwerken en tegelijkertijd helpen aan het verminderen van de CO2-uitstoot.”

Een paar klaslokalen verder komt de bezoeker een minibioscoop tegen, met plaats voor een man of tien. Met een koptelefoon die zowel Nederlandstalig als Engelstalig kan worden ingesteld (want: internationale opleiding), kun je een zes minuten durend filmpje kijken over de geschiedenis van Fontys Venlo: hoe ging deze locatie van klooster naar campus?

Met een trap naar boven komt de bezoeker uit op de eerste verdieping. Ook daar staan studenten en bedrijven klaar om meer tekst en uitleg te geven over diverse projecten. Docent Logistiek Roel Verberk doet dat samen met student Matthias Sthinmk en Marco Schepers van het bedrijf Berner.

“In het eerste jaar werken studenten aan fictieve cases. In het tweede jaar gaan we samenwerkingen met bedrijven zoals Berner aan. Studenten moeten dan vanuit een echte businesscase een project doen”, aldus Verberk.

Als voorbeeld noemt Schepers het reduceren van het aantal labels op producten van Berner. “Hoe kun je het aantal taallabels op een product verminderen? We willen ze laten berekenen welke mogelijkheden er zijn. Ze kijken dan zowel naar de kosten in de productie als in de distributie.”

Het project van deze heren is gericht op logistiek, maar bij Fontys Future Spot wordt er ook gepraat over educatie, international business, gezondheid, techniek, ICT en fieldlabs.

Eenmaal terug beneden kunnen geïnteresseerden een bezoekje brengen aan de lounge, waar gepensioneerden zich verzamelen voor een praatje over koetjes en kalfjes. Onder hen ook vijf oud-docenten. De één heeft 27 jaar les gegeven bij Fontys, de ander 21.

“Zat jij nog in die periode dat je bij vijftig jaar met de VUT kon?”, vraagt een oudgediende aan een ander. “Nee, maar ik kreeg wel één dag in de week vrij toen ik 57 werd. En twee dagen toen ik 59 werd. Daar leverde je slechts een klein deel van je salaris voor in. Het waren schitterende regelingen.”

De oud-medewerkers zien deze bijeenkomst als een reünie die ze vanwege corona al jaren niet meer hebben kunnen houden. “We hebben nog af en toe contact met elkaar”, klinkt het. “Maar het is niet meer zo gemakkelijk om elkaar te vinden.” [Karen Luiken]

Gé Heester
June
Ik vond het een zeer geslaagde reunie om veel oudgedienden weer te ontmoeten.
Goed te zien dat het goed gaat met fontys hogeschool.
Zo'n samenzijn zouden jullie vaker moeten organiseren.
Gé Heester
docent HTS Venlo Werktuigbouw 1978 - 1999