2023

Syrische zussen leren van hun buddy, maar andersom ook

Vier jaar geleden kwamen de Syrische zussen Zahra (25) en Hiba (23) Ahmo via Turkije naar Nederland. Inmiddels volgen ze een prebachelor bij Fontys. Fancy van de Vorst is hun buddy, de enige medewerker tussen de studentcoaches.

Net als veel andere Syrische vluchtelingen die in ons land een verblijfsvergunning hebben gekregen, hebben ook Zahra en Hiba een lange en moeilijke weg afgelegd. Negen jaar geleden vluchtten ze voor de burgeroorlog in hun land en pas na vijf zware jaren mochten ze naar Nederland komen, waar ze de eerste maanden in twee verschillende asielzoekerscentra (AZC) in Limburg verbleven.

Ze zijn zo blij om hier te zijn, laten ze eensgezind weten. Ze wonen samen met hun ouders in Eindhoven, en ook alle andere zeven broers en zussen zijn goed terechtgekomen na hun vlucht. Zij zijn allemaal getrouwd en wonen elders in Nederland en Noorwegen. “In Turkije mochten we helemaal niets”, zegt Zahra. “Hier mogen we studeren en hebben we een toekomst.”

Zo makkelijk als het klinkt, ging het echter niet. De eerste maanden spraken ze de Nederlandse taal nauwelijks en wisten ze niet hoe alles in elkaar stak. Maar nu weten ze: alle begin is moeilijk, net als toen ze leerden fietsen in het AZC. Ook dat doen ze nu, zelfs helemaal naar school, al gaan ze nog altijd liever met de bus.

Ze kunnen er inmiddels wel om lachen. Net als om veel andere dingen, zoals de Nederlandse humor die ze niet altijd begrijpen.

Op handen dragen
Zahra en Hiba volgen op dit moment allebei een prebachelor voor vluchtelingstudenten bij Fontys. Binnen een jaar worden ze voorbereid op een studie aan een Nederlandse hbo-opleiding. Ze weten allebei heel goed welke richting ze op willen.

Hiba zat als kind al met haar neus in de psychologieboeken en wil Toegepaste Psychologie gaan studeren bij Fontys in Eindhoven. Zahra volgt het advies van haar buurman en tandarts uit Syrië op om voor mondhygiënist te gaan leren. Daarvoor gaat ze na afronding van de prebachelor naar de HAN in Nijmegen, want Fontys leidt hier niet voor op.  [De tekst gaat verder onder de foto]

De zussen zijn doorzetters, weet Fancy van de Vorst uit ervaring. De adviseur van het College van Bestuur is de enige Fontys-medewerker die als buddy vluchtelingenstudenten begeleidt. “Ik zag een oproep hangen en heb gereageerd, omdat ik het belangrijk vind om in contact te zijn met studenten en dat ben ik in mijn dagelijkse werk meestal niet.”

Pas na haar aanmelding begreep Van de Vorst dat het buddyprogramma bedoeld is voor studenten. Niettemin mocht ze toch beginnen. Zahra en Hiba dragen hun buddy op handen. “Ze heeft ons al zoveel geleerd”, zeggen ze. “Fancy heeft een heel groot netwerk. Ze heeft ons in contact gebracht met mensen uit het werkveld, zodat we met eigen ogen konden zien wat het werk inhoudt. Op deze manier hebben we een afgewogen studiekeuze kunnen maken.”

Schaakspel
Van de Vorst helpt de zussen met alles waar ze tegenaan lopen in hun studie, en ook daarbuiten. Ze motiveert ze als het even tegenzit en helpt hen belangrijke keuzes maken. Hiba: “Als ik een slechte dag heb, kunnen haar woorden me echt inspireren. Zo vergelijkt ze het leven met een schaakspel. We moeten er volgens haar voor zorgen dat we zelf de stukken blijven verzetten. ‘Neem het heft in eigen hand’, zegt ze dan tegen ons. ‘Kan iemand je niet helpen, vraag het aan iemand anders.’”

Fancy van de VorstAndersom leert Van de Vorst ook van de studenten. “Toen we bezig waren met het aanvragen van STAP-budget voor hun studie, wilden we telefonisch een adviseur spreken omdat we een aantal vragen hadden. Maar Zahra kreeg te horen dat ze een andere keer maar terug moest bellen, de adviseur was er niet. Maar ze liet zich niet afschepen en werd doorverbonden met iemand anders die haar kon helpen. Door haar volhardendheid heb ik geleerd dat je af en toe best op je strepen mag gaan staan.”

Ook bewonderd Fancy Zahra en Hiba vanwege hun hechte familieband. “Ze zorgen allemaal heel goed voor elkaar. Ik begrijp door hen dat ik veel kan werken, maar dat familie ook heel belangrijk is. Veel Nederlandse jongeren hebben het moeilijk, ook zij zijn gebaat met mensen om hen heen op wie ze kunnen terugvallen.”

Naast telefonisch en appcontact ziet het drietal elkaar eens in de maand. Eigenlijk voor de gezelligheid, geven ze toe. Want allemaal houden ze van thee, koffie en gebakjes. En ze hebben elkaar zoveel te vertellen. “We willen alles van elkaars cultuur weten.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Ella Hueting
2023
Wat een prachtig initiatief. Dit soort ontwikkelingen maakt me trots om bij fontys te mogen werken. Met deze opleiding kunnen we het verschil maken in het leven van jonge mensen. Net zoals we dat overigens met onze andere opleidingen ook doen.