Suraya vertegenwoordigt Nederland tijdens VN-event

Debatteren, overleggen en oplossingen vinden voor Artificial Intelligence en de implementatie ervan op verschillende vlakken. Zo’n 400 studenten, die allemaal hun land representeren, maken het waar tijdens de ‘Change the World Model United Nations’-conferentie in Singapore. Ook Nederland stuurt een vertegenwoordigster: tweedejaars Fontys International Business-studente Suraya Kosters.

Heel veel verstand van Artificial Intelligence (AI) had ze niet, maar dat weerhield Suraya er niet van om ervoor te zorgen dat zij dé afgevaardigde voor Nederland zou worden. Duizenden studenten schreven zich in en werden uitgenodigd voor een interview. Daarna volgde het lezen van een artikel waarop iedereen een diplomatiek antwoord moest geven.

Suraya viel als moslima met haar neus in de boter. “Mijn artikel ging over de ontwikkelingen in Afghanistan wat hoofddoeken betreft. Mijn antwoord zorgde ervoor dat ik persoonlijk op gesprek mocht komen, waarna ik binnen een paar uur hoorde dat ik door was naar de volgende ronde.”

Die volgende ronde bestond onder andere uit het volgen van lessen over AI, zodat de uiteindelijke vertegenwoordig(st)er goed voorbereid naar Singapore zou gaan. “Ik heb daar echt mijn best gedaan. En dat heeft geholpen, want vanochtend werd gemeld dat ik de officiële vertegenwoordigster van Nederland ben.”

Suraya KostersAI in de toekomst
Samen met studenten van over de hele wereld dompelt de International Business-studente zich van 3 tot 8 mei volledig in de wereld van AI. “En dat is nodig, want iedereen krijgt ermee te maken. Of je nu wilt of niet.”

Suraya gaat in gesprek over ChatGPT, privacyvoorwaarden die AI moet gaan hanteren in de toekomst, het met AI vervullen van de Sustainable Development Goals (SDG’s) én de voor- en nadelen van AI in de financiële wereld. “De conclusies die we deze week bereiken, worden uiteindelijk voorgedragen aan de Verenigde Naties, zodat zij op onze bevindingen kunnen voortborduren.”

Flink kostenplaatje
Suraya kan niet wachten totdat ze naar Singapore kan. Het enige minpunt: de kosten. Voor de lessen die ze gevolgd heeft, het bijwonen van de conferentie, de nodige certificaten en het hotel is de studente ruim 1.400 euro kwijt. Dat moet ze zelf op zien te hoesten. “Ik heb Fontys wel gevraagd of ze een deel wil sponsoren, maar omdat dit evenement geen link met Fontys heeft, zit dat er niet in.”

Toch blijft Suraya niet bij de pakken neerzitten. Ze werkt parttime om een deel van de kosten te kunnen betalen. Een van haar docenten raadde haar daarnaast aan om een crowdfunding te starten. “Die staat sinds zaterdagavond online en heeft inmiddels 575 euro opgebracht. De docent heeft zelf nog niet bijgedragen”, vertelt ze met een knipoog. [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd