Succesvolle tv-producenten geven kijkje in de keuken op ACI-Mediadag

Kippenvel van een studio vol tweelingen en een idee dat pas in tweede instantie scoort. Studenten van de Academy for Creative Industries konden zich vandaag alvast oriënteren op hun beroepskansen. Jeroen Koopman en Taco Zimmerman ‒ twee entertainment-ondernemers die allebei een miljoenenpubliek bereiken ‒ zorgen voor inspiratie.

door Frank van den Nieuwenhuijzen
Hoe maak je een hit-format voor tv en online? Het is een vraag waarop beide heren het antwoord weten. Zimmerman geeft leiding aan Tuvalu Media en bedacht programma’s als DNA Onbekend, Curvy Supermodel en Brugklas. Met zijn bedrijf NewBe maakte Jeroen Koopman vorig jaar de bioscoopfilm Misfit, met in de hoofdrol vlogster Meisje Djamila. Het bijbehorende YouTube-kanaal kreeg miljoenen abonnees. Na de zomer gaat de sequel  in première.

Stellingen
Presentator Joost Koning begint met enkele stellingen. Door handopsteken kunnen ook de aanwezige eerste- en tweedejaars studenten meedoen. Bij de stelling ‘Een goed netwerk is beter dan talent’ zie je in de zaal maar een paar handen. Jeroen: “Het klopt ook niet. Om iets goeds te maken, moet je wel degelijk over talent beschikken.” De bondige stelling ‘TV is dood’ krijgt meer handen de lucht in. Maar Taco Zimmerman nuanceert: “Mensen kijken nog steeds best veel tv. Live sport blijft natuurlijk sowieso, ook over tien jaar kijken we daar nog steeds met miljoenen naar. Bovendien geloof ik niet dat nieuwe media de ‘oude’ zo vaak verdringen. We gaan ook nog steeds naar de bios en luisteren naar de radio.”

Van dokters naar brugklassers
Vraag uit de zaal: Wat vind je zelf het succesvolste en leukste programma? Taco: “De Nationale Tweelingtest. Van dit BBC-format maakten we een Nederlandse variant. We hadden toen een studio met 300 tweelingen. Echt een kippenvelmoment. Je ging er bijna dubbel van zien.” De grootste succesformule uit de stal van Zimmerman is Brugklas. De serie won tal van prijzen en is al even populair in landen als Denemarken, Zweden en Engeland. “Scripted reality (fictieve scènes die worden gebracht als waargebeurd, red.) scoort enorm bij jongeren. Simpel: een kind spreekt rechtstreeks in de camera zijn eigen taal. Eerst bedachten we een doktersserie in dit format, maar dat werkte niet.”

Pitch
Hoe beoordeel je mensen die naar je toekomen met het (zogenaamde) gouden format? Jeroen: “Het gaat om de match. Past het bij ons? Verder doen we een reality check. Wordt het wel verkocht? Al is dat laatste soms lastig in te schatten. Soms moet je ook gewoon een blind geloof in een concept hebben, zelfs als je al drie keer ‘nee’ hebt gehoord.”

Ten slotte pitcht studente Annelore Maas van International Event, Music & Entertainment Studies haar eigen programma-idee. Het format (sporters die elkaars tak van sport overnemen) is bedoeld voor mannenzender RTL7. “De ene week gaan Ruud van Nistelrooij en Edwin van der Sar racen onder leiding van Jos Verstappen. De week daarop stellen we Jos voor aan Michael van Gerwen of Rico Verhoeven. Enzovoort.” Taco Zimmerman reageert positief op het concept: “Dat estafette-achtige werkt prima. Ook past het goed bij de zender. Toch zou ik dit concept afwijzen. Vooral omdat sporters meestal geen praters zijn. Edwin van der Sar is een geweldige doelman. Maar met een microfoon voor zijn neus komt het niet over.”

Na afloop zegt eerstejaars-student Annelore dat ze het erg leuk vond om te pitchen. “Ik doe de communicatievariant van IEMES. Voor het vak copywriting moesten we een programmaformat bedenken. Ik dacht: Laat ik maar meteen kijken wat de kenners ervan vinden.” Na de vriendelijke afwijzing is ze niet teleurgesteld. “Ik denk eigenlijk na over een carrière bij de radio.”