COLUMN, Inge van de Vorst,

Succes, wat is dat eigenlijk?

Vanochtend nam ik deel aan de bijeenkomst Studiesucces Autonomie Ondersteuning. Met een bruisend cluppie docenten en studenten samen leren over hoe we onze eigen autonomie en die van de ander kunnen voeden. Ik hou daarvan.

Onderweg er naar toe, vroeg ik me af: wat is succes? Ik vraag het wel eens aan mensen en krijg de meest uiteenlopende antwoorden. ‘Succes is als je veel geld vergaart.’ ‘Succes is winnen (van anderen)’.

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Of het nu 30 seconds, Monopolie of Set is, als we een spelletje doen, ben ik nogal competitief. Ik herinner me van vroeger de verhitte pingpong- en badmintonwedstrijdjes die ik met mijn broer speelde. Van hem wilde ik maar al te graag winnen. Toch kan ik – helaas - niet zeggen dat ik in mijn relatie met hem succesvol ben.

Ook het succesvol vergaren van veel geld is voor mij, denkend aan de Sywerts en Elons van deze wereld, niet synoniem aan succes. Omdat de manier waarop je eraan bent gekomen, uitmaakt. En omdat wat je vervolgens doet met je geld (en macht), er ook toe doet. ‘Macht corrumpeert’ maar al te vaak. En kennelijk is het toch nooit genoeg. Musk is zo dol op competitie dat ie afgelopen september een zilveren 2 liet bezorgen bij zijn grootste rivaal Jeff. Fascinerend.

Wat deze man voor elkaar weet te krijgen is indrukwekkend. Inspirerend ook. En - vraag ik me af - hoe succesvol is hij dan als mens? Daarin wens ik hem veel succes.

Veel succes betekent voor mij plezier onderweg, avontuur, verwondering, samen met anderen groeien, jezelf overstijgen en tot iets komen wat de wereld en jezelf ten goede komt. Dan winnen we allemaal. Dat is pas rijkdom.

Inge van de Vorst is docent bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en coachende vaardigheden voor docenten Fontys-breed. Ook is zij oprichter van De Liefdesdokter. Lees hier eerdere columns van haar.

Inge van de Vorst
:) Een boek vol tederheid, troost en levenskunst.
Kara Vloet
'Wat wil je later worden als je groot bent?'
'Lief' zei de jongen
'Wat zou succes zijn?' vroeg de jongen.
'Liefhebben' zei de mol.
Uit: 'De jongen, de mol, de vos en het paard' van Charlie Mackesy