januari

Stukafest 2020: van anarchistisch goochelduo tot drag-act

Menig studentenkamer in Tilburg en Eindhoven wordt komende maand weer omgetoverd tot poppodium of theaterzaal. Dan vindt op 6 en 13 februari de elfde editie van Stukafest plaats. Een beproefd landelijk concept dat in beide Fontys-studentensteden een eigen(zinnige) invulling krijgt.

Het StudentenKamerFestival (oftewel Stukafest) is Serge Grusoninmiddels bij veel studenten een begrip en in sommige studentenhuizen zelfs een traditie, aldus Serge Gruson, voorzitter van Stukafest Eindhoven.

Maar voor diegenen die er nog nooit van gehoord hebben, legt hij het concept graag uit: “Twaalf studentenkamers (in Eindhoven, negen in Tilburg, red.) en in iedere kamer één act, die drie rondes speelt.

Na iedere ronde is er genoeg tijd om van kamer naar kamer te gaan. Na drie rondes komt iedereen samen op de afterparty waar onder het genot van live muziek en een biertje flink gedanst wordt.”

Nieuwe genres in Eindhoven
Tot zo ver de gemene deler, want Tilburg en Eindhoven pakken Stukafest verschillend aan. Serge: “We hebben beide, op twee acts na, een andere line-up, dus in dat opzicht is het al de moeite waard om beide edities te bezoeken.”

Voor Eindhoven ligt dit jaar de focus op nieuwe genres, die nog niet veel mensen kennen. Zoals Magic Tom & Yuri, een anarchistisch goochelduo met een mix van punk, magic, dans en heel veel comedy. Of Ilja Geelen, een choreografe die een speciale dansvoorstelling voor in studentenkamers heeft gemaakt.

Genderthema in Tilburg
In Tilburg krijgt de avond een actueel genderthema, vertelt Elke Bernards, pr-coördinator van Stukafest Tilburg. “Een bewuste Elke Bernardskeuze, waardoor we onder andere opvallend veel vrouwelijke artiesten hebben geboekt.”

Bijvoorbeeld Clittenband, een driekoppige vrouwenband met ‘satirische nummers’, aldus Elke. “En Miss Travestie Noord-Brabant 2019, Salvia Arts, voert een drag-act op waarin de genderkwestie aan bod komt.”

Peaky Blinders
Verder heeft Stukafest Tilburg ‘een veelzijdig programma waarbij het vooral om entertainment gaat’ aldus Elke. Bovendien wist de organisatie een speciale publiekstrekker te strikken. “De band Foxlane uit Nijmegen, wiens nummer Birmingham onderdeel is van de officiële playlist van de populaire Britse serie Peaky Blinders. Daar zijn we heel blij mee.”

De band speelt op de afterparty, die in Tilburg bij poppodium Cul de Sac plaatsvindt. In Eindhoven kunnen bezoekers daarvoor naar het Temporary Art Center (TAC). [Anke Langelaan]

Meer informatie over de line-up in beide steden en/of de kaartverkoop is te vinden op www.stukafest.nl/tilburg en www.stukafest.nl/eindhoven.