juni
2020

'Studievoucher ligt terecht onder vuur'

De Tweede Kamer heeft via een motie bedongen dat minister Van Engelshoven toch weer moet bekijken of de zogenoemde studievoucher omgezet kan worden in een geldbedrag. De voucher geeft een aantal studenten 2000 euro korting op een vervolgopleiding. Maar daar zit niet elke student op te wachten. Terecht dus, zo oordelen de meesten, dat er weer heisa om is.

Studenten die ineens geen basisbeurs meer konden krijgen, maar onder het leenstelsel vielen en studiefinanciering kregen in de periode september 2015 tot augustus 2019, krijgen als compensatie na hun studie deze ‘studievoucher’. Er is nog steeds veel kritiek op de voucher. Want de 2000 euro wordt bijvoorbeeld alleen uitgekeerd wanneer je aan een lijst van voorwaarden voldoet.

MadhaviMadhavi (20), student journalistiek, deed een inhoudsonderzoek naar deze voucher. “Het is vergelijkbaar met een doekje voor het bloeden. Het klinkt heel handig, maar als je er beter naar kijkt, kom je er achter dat er erg veel haken en ogen aan zitten. Het is lang niet zo nuttig als dat het lijkt.”

De voucher kun je bijvoorbeeld niet gebruiken voor een master en is ook alleen bruikbaar als je al een diploma op zak hebt. “Je kan de voucher alleen gebruiken als je klaar bent met studeren en al aan het ‘echte’ leven begonnen bent. Het is vervelend dat ik nog niet weet of ik iets aan deze voucher heb. Ik had liever meer zekerheid, bijvoorbeeld een aftrek van mijn studieschuld”, zegt Madhavi.

Niet eerlijk
Thyme van den Beuken (24), voorzitter van de studentenfractie van de Centrale Medezeggenschapsraad, vindt het terecht dat dit plan weer onder vuur ligt. “Het is geen eerlijke compensatie voor de basisbeurs. In het plan mogen studenten vanaf vijf á tien jaar na hun studie 2000 euro uitgeven aan een nieuwe opleiding. Dit zou het ‘leven lang leren’ stimuleren.”

“De studenten die hiervoor in aanmerking komen, hebben hun basisbeurs moeten inleveren en hebben veelal een lening afgesloten; ze hebben geen verdere vruchten kunnen plukken van het nieuwe stelsel”, zegt Thyme. “Een betere compensatie is om dit bedrag af te trekken van de studielening. Dat vind ik een betere oplossing. Ik gun de studenten die tussen de twee regelingen zijn gevallen meer dan die 2000 euro, maar dit is een eerlijke stap vooruit.”

Meer schuld
“Er mag meer aandacht gegeven worden aan de mensen die niet doorstuderen”, vindt ook IEMES-student Aymane (27). “Ik snap dat de overheid nascholing wil stimuleren door deze actie, maar studenten willen ook hun studieschuld afbetalen. Op deze manier krijg je misschien meer hoger opgeleide mensen, maar ook meer studieschuld.”

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) vindt dat studenten financieel geholpen moeten worden met hun lening, juist in tijden waarin er veel onzekerheid is over de toekomst. ISO-voorzitter Kees Gillesse: “Schulden zijn een groter probleem voor studenten, laat ze zelf kiezen of ze hun geld willen besteden aan meer onderwijs. Deze studievouchers worden een vergeten cadeaubon met ook nog eens een zeer beperkte houdbaarheidsdatum van vijf of tien jaar.” [Kasper Wienk]

Peter
2020
En wat als de ouders alles hebben betaald en de student daar door geen schulden heeft opgebouwd.
Dan zou dat geld gewoon naar die ouders moeten gaan.