februari

Studievereniging Topsy heeft eigen carnavalskraker

‘Het is een kwestie van geduld tot heel Holland Brabants lult en dan denk ik aan Limburg want daar brandt nog licht’. Het is misschien niet de tekst die je gewend bent, maar het maakt wel deel uit van de nieuwe carnavalskraker Van Eindje tot Maastricht, gemaakt door twee studenten van Studievereniging Topsy. Doel van het nummer: Limburg en Brabant verbinden.

Het nummer ligt sinds vorig jaar carnaval al op de planken, maar toen hadden Peke en Graemie, beiden student Toegepaste Psychologie en lid van SV Topsy, net te weinig tijd om het nummer bijtijds uit te brengen. Maar deze carnaval is het raak. “We hebben sowieso allebei veel passie voor carnaval en we maken al een tijdje samen muziek”, vertelt Peke. Een carnavalskraker kon dan ook niet uitblijven.

Graemie komt uit Limburg, Peke uit Brabant. “Vraag aan Limburgers wat zij gekke gewoontes van Brabanders vinden en stel die vraag ook aan Brabanders over Limburg. Voor ons voer genoeg om er een carnavalsnummer over te maken”, legt Graemie uit.

Graemie en PekeZo toegankelijk mogelijk
Voeg daar de hits van Guus Meeuwis en Rowwen Hèze aan toe en je hebt zo een catchy refrein te pakken die de hele lading van het nummer dekt en makkelijk mee te zingen is. “We hebben geprobeerd om het lied voor alle carnavalsvierders zo toegankelijk mogelijk te maken.”

Dat bleek nogal een uitdaging. Want waar in Brabant overal redelijk dezelfde muziek wordt gedraaid, kent het carnaval in Limburg, dat zelfs Vastelaovend heet, in iedere stad een nummer in eigen dialect. “We willen geen wereldhit scoren, maar hebben wel als doel om Limburg en Brabant te verbinden”, aldus Peke.

Peke en GraemieOptreden
Van Eindje tot Maastricht valt bij de andere leden van de studievereniging in ieder geval in de smaak. Ook vrienden buiten de studie zijn enthousiast. Peke is zelfs gevraagd om het nummer komend weekend op verschillende huisfeesten te zingen. “Maar de grote boekingen laten helaas nog op zich wachten”, grappen de twee.

Voor Peke is het inmiddels zijn vijfde carnavalsnummer, uitgebracht onder artiestennaam Dekhengst. Graemie maakte eerder nummers in Limburgs dialect, maar het samenwerken met Peke bevalt hem goed. “Wie weet maken we volgend jaar een videoclip of een ander carnavalsnummer. Dat was nu wat lastig wegens mijn afstuderen en Peke zijn bestuursjaar. Maar eerst gaan we zelf even genieten van het aankomende carnaval.”
Het nummer Van Eindje tot Maastricht is te beluisteren via Spotify.  [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Ook twee docenten van Fontys ICT wisten met behulp van AI een carnavalskraker uit te brengen. Daarbij is het Danny Bloks en Erdinç Saçan niet zozeer om de ‘leut’ te doen maar om mensen ervan bewust te maken dat dit dus ook al kan met AI en de discussie over deze technologie zo breed mogelijk aan te wakkeren. Het nummer, AI Carnaval, is inclusief bijbehorende videoclip volledig met de nieuwste technologieën gemaakt en beluister je hier of gewoon hieronder.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd