november
2019

Studiekeuze jongeren is nog steeds héél traditioneel

Er wordt vaak geklaagd over de scheve verhouding meisjes/jongens bij de pabo. Maar als de onlangs gepubliceerde Keuzegids Hbo één ding duidelijk maakt, is dat veel jongeren nog altijd heel traditioneel een studie kiezen. Bij sommige Fontys-opleidingen is de balans wel heel erg naar één sekse doorgeslagen.

Meisjes kiezen vaker voor 'zorgende' beroepen zoals social work en verpleegkunde; jongens voor techniek en ook voor economische opleidingen zijn ze vaak in de meerderheid (zie kader).

Drie mannelijke logopedisten
Neem logopedie, een studie die je kunt volgen bij Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven. Van de ongeveer 190 studenten hebben er … drie het mannelijke geslacht. Anderhalf procent dus, nog minder dat het landelijk gemiddelde van 3 procent dat de keuzegids bij deze studierichting meldt.

Gijs, een van de drie mannelijke logopediestudenten bij Fontys.Naar het waarom, moet Gijs (23) gissen. Hij is vierdejaarsstudent in Eindhoven en dus één van die drie mannen. “Mensen denken bij logopedie vaak nog alleen aan behandeling van kinderen. Dat is niet alles. Het is ook niet zo’n bekend vakgebied. ‘Logopedie, dat is toch iets met voeten?’, vragen mensen me weleens.”

Geen topsalaris
Het werkveld bestaat volgens hem eveneens grotendeels uit vrouwen. “Dat versterkt mogelijk de beeldvorming. Er zijn ook mannen die als logopedist begonnen zijn, maar na een vervolgstudie bijvoorbeeld KNO-arts zijn geworden.” En dan komt het hoge woord eruit: logopedisten verdienen geen topsalaris.

Dat laatste noemt ook Yvonne Kuiten als mogelijke oorzaak voor het lage aantal mannen. Want ook deze doorgewinterde docent bij Logopedie in Eindhoven weet het niet zeker. Daarnaast geeft ze aan dat het vak weinig carrièremogelijkheden biedt en veel parttime banen kent. En dat, zoals Gijs eveneens zegt, van oudsher het beeld bestaat dat je alleen met kinderen werkt.

Gijs koos voor logopedie omdat het veel raakvlakken heeft met dingen die hij leuk vindt zoals zingen, biologie en psychologie. Hij denkt dat zijn ‘man-zijn’ later nog voordelig kan uitpakken bij sollicitaties. “Wellicht vragen mannelijke cliënten sneller om een mannelijke logopedist. Die kun je ze dan als praktijk aanbieden.”

Tekst gaat onder kader verder.

Andere mindset
Ook Demi (22) ziet mogelijkheden als zij straks als een van de weinige vrouwen afstudeert bij Fontys Hogeschool ICT in Tilburg. “Ik hoor dat ze steeds meer op zoek zijn naar vrouwelijke ict’ers, omdat die een andere mindset hebben en dingen net iets anders oplossen dan mannen.”

Demi, een van de weinige vrouwen bij ict.De eerstejaarsstudente denkt dat er in elke klas van haar opleiding twee, hooguit drie meisjes zitten. “ICT heeft toch nog het stigma dat het alleen programmeren en games ontwikkelen is. Programmeren moet je wel kunnen, maar er is hier zoveel meer. Ik denk dat dat nog niet is doorgedrongen bij degenen die voor een studiekeuze staan.”

Naar eigen zeggen kwam ze bij toeval bij ICT uit. Nadat Demi op de open dag van de opleiding was geweest, had ze een heel ander beeld van de opleiding. “Er zijn wel elf afstudeerrichtingen, zoals mediadesign.”

Drama
Demi vindt het geen probleem om met bijna alleen jongens te studeren. “Ik houd niet zo van het drama tussen meiden onderling, de recht-voor-zijn-raap-mentaliteit van jongens ligt mij beter. Al mis ik weleens het kletsen met andere meiden.”

Gijs ‘maakt het geen bal uit’ dat hij nooit met een andere jongen in een logopedieklas heeft gezeten: “De grove grappen hoor je bij heren wat sneller, maar er zijn zeker ook meiden die ze maken.” [Tim Durlinger]

Henk Verhoeven
2019
Op 21 november geef ik voor studentenvereniging Topsy een lezing over Evolutionaire Psychologie, naar aanleiding van een boek dat ik daarover schreef. Misschien werpt deze invalshoek nog een nieuw licht op dit vraagstuk..?!