september

Studeren zonder bijbaan? Haast niet te doen

Boodschappen, de energierekening en je maandelijkse huur; het is de afgelopen maanden allemaal duurder geworden. Maar hoe boksen studenten dit voor elkaar terwijl ze fulltime studeren? En hoe zit het dan met hun sociale leven? Bron sprak een aantal studenten over hun situatie.

In Nederland heeft ruim 70 procent van de studenten een bijbaan. Slechts 23 procent van de studenten in Nederland richt zich volledig op hun studie en 7 procent is nog naarstig op zoek naar een baan. Ook Sterre combineert haar fulltime studie met een bijbaan. Ze werkt in de horeca en probeert naast haar studie en baan ook haar sociale leven op peil te houden. “Maar dat laatste gebeurt helaas een stuk minder dan voorheen.”

Met haar bijbaan verdient Sterre rond de 300 à 400 euro per maand. Haar ouders betalen haar collegegeld en ze woont officieel nog thuis. “Dan zou je denken dat ik daar makkelijk mee rondkom, maar iedere maand is het geld op.”

SterreInvesteren in sociale leven
Dat heeft volgens de studente voornamelijk met de inflatie te maken. “Ik woon thuis maar ben ook veel bij mijn vriend. Daar doe ik geregeld de boodschappen en ik ben daar echt meer geld aan kwijt dan voorheen, misschien wel 200 euro per maand.” Het restant van haar horecasalaris wordt uitgegeven aan uitgaan, de kledingwinkels in de stad en de bioscoop. “Tegenwoordig betaal je zo 15 euro voor een bioscoopkaartje. Dan ga je ook niet meer iedere week. Maar investeren in je sociale leven blijft wel leuk, hoe duur alles ook wordt.”

Volgens derdejaarsstudent Melvin is het niet zo raar dat zeker 70 procent van de studenten in Nederland werken omdat dat de enige manier is om het leven nu te bekostigen. Zelf heeft hij echter geen vaste bijbaan. “Daarom red ik het eigenlijk ook nooit tot het einde van de maand.”

Veel verantwoordelijkheden
De eerste twee jaar van zijn studie had Melvin amper last van de kosten die bij studeren kwamen kijken. “Dat had alles te maken met corona. Maar nu dat we niet meer volledig online werken komen er wel heel wat meer verantwoordelijkheden op je af en onderneem je ook meer sociale activiteiten met vrienden.”

Melvin

Positieve energie
Dat laatste is volgens Melvin ook van groot belang. “Die momenten heb ik nodig omdat ik daar positieve energie uithaal. Hoe vaak ik iets leuks ga doen? Dat ligt aan de druk die ik ervaar vanuit school. Maar als ik daar ook nog eens bij moet gaan werken, houd ik helemaal geen denkruimte meer over in mijn hoofd.”

Een vaste bijbaan is er voor deze student dus niet bij. Maar om iedere maand toch iets te kunnen besteden, heeft hij afgelopen zomer fulltime op een camping gewerkt. “Dat salaris heb ik gespaard zodat ik daar nu van kan leven. Daarnaast leen ik maximaal bij op mijn studiefinanciering.”

Studenten zonder centen
Melvin betaalt iedere maand 335 euro huur voor zijn kamer. Ook zijn zorgverzekering moet hij zelf gaan betalen omdat de energierekening van zijn ouders te hoog is geworden. En waar hij eerst altijd de goedkoopste producten in de supermarkt haalde, blijken die schappen nu altijd leeg te staan. “Daardoor ben ik genoodzaakt om duurdere producten te kopen. Ook dat werkt natuurlijk niet mee.”

Het is lastig voor Melvin om zich voornamelijk op school te concentreren met al deze uitdagingen. Toch probeert hij sinds kort af en toe wat bij te verdienen met zijn band. “Die heet Studenten Zonder Centen, hoe toepasselijk. Vanavond mogen we optreden in Tilburg, maar een vetpot is het niet. Dan zijn we weer even studenten met een paar centen.”

MariaThuis afspreken
Ook Maria werkt niet tijdens haar studie. Wel probeert ze minimaal één keer per week haar sociale leven op peil te houden door af te spreken met vrienden. “Maar we zitten vaker bij iemand thuis dan dat we naar het terras gaan, want dat is op dit moment eigenlijk niet te betalen.”

Het is niet dat Maria geen tijd heeft voor een baantje. Ze krijgt alleen de juiste bijbaan niet gevonden. “Ik werk het liefst in een koffietentje, maar ik heb school van 10.00 tot 17.00 uur en bezoek in het weekend vaak mijn ouders. Een andere leuke baan heb ik tot nog toe niet gevonden.”

Maximaal lenen
Om zonder baan toch het beste van haar studententijd te maken leent ook Maria maximaal bij. “De helft van mijn lening gaat naar mijn huur en van de andere helft leef ik. Daarnaast heb ik ook wel een spaarrekening waar ik geld vanaf kan halen, maar dat doe ik natuurlijk liever niet.”

Waar de ene Maria geen leuke baan kan vinden, loopt de andere Maria juist tegen een heel ander probleem aan. “Ik kom uit Griekenland en spreek nog geen Nederlands, maar ik zou graag als verkoopster in een kledingwinkel willen werken, of als zangdocente. Helaas gaat het zoeken naar zo’n baan als buitenlandse minder vlot dan gehoopt.”

Maria uit GriekenlandLastig combineren
Het combineren van een studie en een sociaal leven is op dit moment dan ook geen probleem voor Maria. “Maar dat komt ook omdat ik tijdelijk bij één van mijn vrienden woon. Straks als ik werk, wordt dat natuurlijk wel lastiger, omdat ik dan meer moet combineren. Maar daar komen we vast wel uit.”

Per 1 oktober krijgt de Griekse een eigen kamer voor 360 euro per maand, exclusief gas, water en licht. “De eerste drie maanden weet ik uit te zingen met geld dat ik opzij heb gezet. Maar daarna moet ik wel echt een bijbaan hebben, anders krijg ik een probleem.” [Noëlle van den Berg]