november

Studeren in buitenland blijft ondanks corona populair

Nu de tweede ‘coronagolf’ toeslaat in de wereld, zijn bij Fontys de studie- en stageprogramma’s in het buitenland vrijwel volledig stilgelegd. Toch is de animo daarvoor onder studenten nog steeds groot.

Op dit moment verblijven tussen de 60 en 80 studenten in het buitenland voor studie of stage. In een normaal najaarssemester zijn dat er rond de 700. Niettemin blijven buitenlandprogramma’s populair.

Voor voorjaar 2021, dat in februari begint, gaven zich in september ongeveer evenveel studenten zich op voor een stage of minor in het buitenland als andere jaren.

“Studenten maken een keuze voor iets Eva Buijsmandat over een halfjaar pas moet plaatsvinden”, aldus Eva Buijsman, consultant internationalisering bij de hogeschool. “Het is heel lastig van tevoren iets te zeggen over hoe de situatie dan zal zijn.”

Reisadvies
Fontys-studenten kunnen alleen een minor of stage in het buitenland doen als het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken er geel of groen is. Op dit moment hebben alle landen een oranje of rood reisadvies. Alleen Zweden en Griekenland zijn nog geel.

“Als studenten in een land zitten waarvoor op een gegeven moment de code rood of oranje geldt, krijgen zij een oproep van Fontys om terug te keren.”

Afmeldingen
Omdat de aanmelding een halfjaar van tevoren plaatsvindt, heeft een student nog de tijd om zich eventueel terug te trekken. Buijsman: “Een student is daar vrij in. We hebben nu doorlopend afmeldingen, maar dat zijn geen gigantische aantallen. Het is te vroeg om te zeggen hoeveel zal doorgaan. Dat weten we pas in januari.”

Bij afmelding is de student verplicht een alternatief te hebben om studievertraging te voorkomen. Het is niet gezegd dat het alternatief, zeker vanwege corona, dan daadwerkelijk mogelijk is. “We raden studenten aan in samenspraak met zijn instituut te bekijken welke mogelijkheden er zijn.” [Erwin Blatter]