Tilburg,
maart

Studeren buiten de deur weer mogelijk

Voor alle studenten die graag op een andere plek studeren dan thuis, heeft de LocHal in Tilburg coronaproof studieplekken ingericht. “De telefoon staat roodgloeiend.” Waarom kan dit eigenlijk niet in de Fontys-mediatheken?

Het is sinds een week mogelijk om een studieplek te reserveren in deze moderne bibliotheek in de Tilburgse Spoorzone. Een dag van tevoren moeten Ilu rejaanstudenten even bellen om te reserveren voor de ochtend of de middag. Dat kan voor een blok van 3,5 uur. Alle studenten tot en met 27 jaar zijn welkom.

Ilu Rejaan, psychologiestudent aan Tilburg University, vindt het telefonisch aanmelden prima. Maar online zou wel makkelijker zijn.

“De reden dat studenten ons alleen telefonisch kunnen bereiken is dat het een investering is om een online systeem te maken. We zijn ermee bezig, maar het is nog niet klaar”, vertelt Anneke Blaak, woordvoerster van de LocHal.

Enthousiast
Ondanks dat reserveren telefonisch moet, merkt Blaak dat studenten enthousiast zijn om een ochtend of middag te komen studeren. “De telefoon staat heel de dag roodgloeiend.”

Willemieke van der Tempel, student International Lifestyle Studies bij Fontys, is een van de studenten die blij is dat ze in de Lochal terecht kan. “Ik heb geen bureau op mijn kamer en ik kwam altijd al hier om te studeren. Ik zat er bijna elke dag.”

Ook Willemieke van der TempelIlu is blij dat ze weer ergens anders kan studeren. “Ik vind het een fijne plek en ik kan me thuis niet zo goed concentreren. Je zit daar de hele tijd al en dat maakt het lastiger om er te studeren.”

De bibliotheek van de universiteit is ook open voor hun eigen studenten. Toch vindt Ilu het fijner om in de LocHal te zitten. “Je hebt hier meer ruimte. Je ziet ook andere mensen en dat motiveert elkaar wel een beetje.”

Aparte bubbels
In de tijdsblokken van 3,5 uur gelden wel allerlei coronamaatregelen. “De studenten zitten allemaal in een aparte bubbel. In de ochtend en in de middag zijn er vier ‘studentenbubbels’. Tussendoor maken we de studieplekken schoon”, vertelt Blaak.

Om ervoor te zorgen dat studenten elkaar zo min mogelijk tegenkomen, zijn er looproutes. Ook mogen studenten tussendoor niet naar buiten. “Studenten mogen alleen van hun plek af als ze naar het toilet moeten of als ze koffie of thee willen halen in het stadscafé”, zegt Blaak.

Andere steden
Volgens Blaak is er in Breda ook de mogelijkheid Anneke Blaakom te studeren in de bibliotheek. Echter zit daar geen locatie van Fontys; en is daarom voor Fontys-studenten mogelijk minder aantrekkelijk. De LocHal is momenteel de enige bibliotheek in Midden-Brabant die opengesteld is voor studenten om te studeren.

Ook in andere steden met Fontys-locaties zijn mogelijkheden om tijdens de lockdown te studeren.

In Den-Bosch kunnen studenten terecht in Huis 73 om een studieplek of muziekstudio te reserveren. In Utrecht kunnen de studenten van de Fontys-opleiding Theologie terecht op locaties van Universiteit Utrecht die vanwege de coronacrisis ook opengesteld zijn voor hbo-studenten. [Sanne van der List]

Heb jij nog een goede tip voor een openbare, coronaproof werkplek voor studenten? Zet hem onder dit bericht.