Venlo,
februari

Studentsports Venlo helpt met fitter en socialer leven

Studenten in Venlo kunnen sinds vorige week sporten voor een habbekrats. Het nieuwe abonnement, dat samen door de gemeente Venlo en de verschillende hogescholen in de Limburgse stad is opgezet, moet zowel nationale als internationale studenten aan een socialere leefomgeving helpen.

Dat blijkt vooral voor internationale studenten een uitdaging, legt Ilvy Sanders uit. Als projectleider studentensport binnen de gemeente is zij één van de kartrekkers van het nieuwe project. “We willen Venlo op de kaart zetten als echte studentenstad. En hoewel Venlo ook veel internationale studenten heeft, merken we dat voor hen de weg naar het lokale sportaanbod lastig is. Daarom is Studentsports Venlo in het leven geroepen.”

Met het abonnement, waar studenten per maand 17,95 euro voor betalen, kunnen zij onbeperkt, tot een maximum van één keer per dag, sporten bij aangesloten sportaanbieders. “Denk daarbij aan roeien, tennis, padel en zwemmen. Maar ook de lokale atletiekvereniging, frisbeevereniging en verschillende sportscholen bieden allerlei sporten aan.”

Binden aan de stad
De sportkaart is in eerste instantie beschikbaar voor alle studenten die studeren aan de drie hogescholen die de Limburgse stad kent. Het mbo wordt daarin nog niet meegenomen, omdat veel mbo-studenten al in de omgeving wonen en bij lokale sportaanbieders aangesloten zijn. “We willen alle studenten via deze manier binden aan de stad. Sporten vergroot daarnaast ook het stukje sociale contact, wat voor internationale studenten erg belangrijk kan zijn.”

Dat het nodig is om het lokale sportaanbod duidelijker aan de man te brengen, blijkt ook tijdens een rondvraag op Campus Venlo. Verschillende internationale studenten, waaronder de Duitse Patrick, wisten nog niet van het nieuwe initiatief af. “Maar het klinkt oprecht wel heel interessant. Ik heb nu eerst een presentatie, maar ga vanmiddag even kijken welke sporten allemaal aangesloten zijn. Wie weet neem ik dan ook een abonnement.”

Verleidelijk
International Finance & Control-student Guus Tielen denkt echter dat veel studenten al bij een sportvereniging zitten en daarom geen aansluiting nodig hebben bij clubs in Venlo. “Maar een Basic Fit-abonnement kost al snel rond de 30 euro, dus dan is dit wel een stuk verleidelijker.”

Zelf gaat hij geen gebruikmaken van de kaart. “Ik heb wel overwogen om weer te beginnen met sporten, maar ik krijg het moeilijk gecombineerd met school, werk en vrienden. Zo’n abonnement zou in mijn geval perfect zijn wanneer je net klaar bent met studeren, maar dan ben ik denk ik al te laat.”

Thuis in Venlo
In de eerste week zijn inmiddels al twintig lidmaatschappen van Studentsports Venlo afgesloten. De officiële kick-off vindt plaats op 10 februari en alle klassen van Fontys kunnen binnenkort nog een presentatie verwachten. Sanders: “Deze kaart maakt het sportoverzicht voor alle studenten in Venlo makkelijker. Teamsporten zijn nog niet aangesloten, maar daar willen we wel in uitbreiden. Nu is het eerst hoofdzaak om een goede basis voor onze studenten op te bouwen, zodat iedereen zich thuis voelt in deze stad.” [Noëlle van den Berg]