2019

Studentondernemerschap minder in trek bij vrouwen

Van de studenten die gebruik maken van de studentondernemersregeling is slechts 19 procent vrouw. Ook op de opleiding Ondernemerschap en Retail zijn aanzienlijk meer mannen. “Mannen beginnen sneller puur op gut-feeling.”

In 2016 startte Fontys met de Studentondernemersregeling. Deze regeling zorgt ervoor dat studenten hun bedrijf en studie succesvol kunnen combineren. Uit cijfers van 1 april 2017 tot 1 april 2019 blijkt echter dat maar 19 procent van de aanvragen voor een studentenondernemersregeling afkomstig is van een vrouw.

Sophie Stouten, docent en coördinator ondernemerslab van Fontys ziet die ongelijke verhouding ook. “Wij zien minder vrouwen dan mannen op de opleiding Ondernemerschap en Retail. In vergelijking zo’n 70/30.”

Ondernemerschap zit volgens Stoute in je bloed. “En dan merk je toch dat veel vrouwen liever voor een baas werken, terwijl mannen van nature meer ondernemerschap lijken te bezitten. Zij beginnen ook sneller puur op gut-feeling, terwijl een vrouw meer onderzoek wil doen.”

Marketingstrategie
Fontys heeft (nog) geen marketingstrategie om meer Guusje Slagtervrouwen naar de opleiding te trekken. “Vrouwen moeten er wel in geïnteresseerd zijn en openstaan voor het ondernemerschap. Je kunt dat niet forceren. Meer studenten, maar ook meer uitval, is niet per se beter.”

Stouten vindt dat vrouwen het over het algemeen eigenlijk al goed doen en dat het gewoon tijd kost: “We zijn onafhankelijker, werken meer dan vroeger. Het gaat langzaam, maar geef het nog eens een eeuw.”

Vrouwelijke ondernemers
De bedrijven van drie vrouwen die wél durfden te starten en gebruik maakten van de studentenondernemersregeling hadden – naar eigen zeggen – niet bestaan zonder deze regeling. Guusje Slagter, die Bureau Dit Ben Ik (voor zelfreflectie en zelfinzicht) oprichtte, kon afstuderen in haar eigen bedrijf.

“Ik schreef mijn scriptie over mijn eigen bedrijf en of dit een overlevingskans heeft. Door de regeling kreeg ik de ruimte om vijf dagen in mijn eigen onderneming te werken. Ik ben nog niet waar ik wil zijn, maar heb inmiddels wel twee mensen in dienst.”

Op je bek gaan
Toch is zij één van de weinige vrouwen die deze regeling heeft aangevraagd. “Ik zat met vier mannen en twee vrouwen in een groep. Ik vind het zelf niet erg om op mijn bek te gaan, ik durf dit risico te nemen.”

Waarom er zo weinig vrouwen aan het ondernemerschap beginnen, weet Guusje niet. “Dat is moeilijk te zeggen, maar bedenk even dat vrouwen pas sinds 1913 stemrecht hebben en jaren later pas in het werkveld actief werden. De zakelijke wereld is opgestart door en voor mannen, we zijn pas 100 jaar bezig en ik vind juist dat we het heel goed doen. Give us a break”.

Hippe reisartikelen
Ook Amber Huls en Amber Huls en Dagmar van LieshoutDagmar van Lieshout van Holi-yay (een reiswebshop met hippe reisartikelen) valt het op dat er minder vrouwen het ondernemerschap aan gaan. Zij lopen op dit moment stage bij hun eigen bedrijf. “Wij werken op Strijp-S, waar de minor Ondernemerschap wordt gegeven en ook daar zien we weinig vrouwen.”

Dat zouden er meer moeten zijn volgens de vrouwelijke ondernemers. “Wij denken dat vrouwen vol met creatieve ideeën zitten, maar dat ze het lastiger vinden om ook echt de stap te zetten voor een eigen onderneming. Ze moeten gewoon het risico nemen. Als je er echt voor gaat, bereik je altijd je doel.”

Proefschrift
Meerdere onderzoeken – onder andere het proefschrift van Ingrid Verheul aan de Erasmus Universiteit – geven oorzaken voor de man-/vrouw-verhoudingen bij ondernemers. Vrouwen zouden minder competitiedrang hebben dan mannen en meer beren op de weg zien.

Recent onderzoek van marketing- en verkoopbedrijf Amway onder 1.010 Nederlandse respondenten, onderschrijft dat 68 procent van de ondervraagde vrouwen niet wil of durft te starten, omdat ze bang zijn te falen en daardoor in financiële problemen te komen. [Jacky Eickes]

Mattie Wethlij
2019
Goed om te lezen dat de CMR zich niet voor niets hard gemsakt heeft hiervoor. Aanvankelijk wilde het CvB alleen de topsportregeling en dat vonden wij te Amerikaans.