Eindhoven/Tilburg,
november

Studentondernemers tonen tijdens corona veerkracht

Ondernemen is in coronatijd een hele opgave. Waar lopen studentondernemers van Fontys tegenaan en wat zijn de gevolgen van de steeds strengere maatregelen?

Dat de coronacrisis ingrijpende gevolgen heeft voor ondernemers is het afgelopen half jaar meer dan duidelijk geworden. Toch maken sommige studentondernemers van de nood een deugd. Zij zien juist nieuwe mogelijkheden die de coronacrisis hun onderneming kan bieden.

Lois van WerkumEen mooi voorbeeld daarvan is studentondernemer Lois van Werkum. Zij zat zelf enige tijd thuis met corona, maar had gelukkig weinig klachten. Ook haar bedrijf Zayajewellery.com lijdt niet echt onder de coronacrisis.

Online juwelenhandel
De student Communicatie - International Event, Music & Entertainment Studies (CO-IEMES) startte in december 2018 met haar online juwelenhandel en zag haar bedrijfje de afgelopen twee jaar fors groeien. “Het gaat verrassend goed en zelfs de coronacrisis heeft voor mijn bedrijf geen al te grote gevolgen gehad.”

Wel heeft Lois haar aandacht moeten verleggen van Amerika en Canada – de grootste afzetmarkten van Zaya Jewellery – naar Europa. “Ik mocht door de coronamaatregelen vanaf het voorjaar geen pakketjes meer versturen naar Amerika en Canada, dus heb ik meteen alle advertentieactiviteiten daar stopgezet. Ook mijn contacten met Amerikaanse influencers staan nu op een laag pitje. Ik richt me voorlopig vooral op Europa.”

Lois hoopt in februari af te studeren, maar een carrière in de communicatie en evenementenbranche zit er waarschijnlijk niet in. Daarvoor vindt ze het runnen van haar eigen onderneming veel te leuk. “Ik wil hier zeker mee doorgaan en het bedrijf verder laten groeien.”

De winst die ze nu maakt, steekt ze daarom in haar voorraad en in de pr voor haar zaak. “En als we straks de coronacrisis achter ons hebben gelaten, ligt de hele wereld weer voor mij open. Dan kan ik pas echt gaan groeien.”

Rob ZopfiEvenementenbranche hard geraakt
Rob Zopfi, studentondernemerscoach bij Fontys Centrum voor Ondernemerschap (CvO), ziet dat de coronacrisis veel invloed heeft op deze jonge ondernemers. “Ook zij worden er behoorlijk door geraakt. Zeker de ondernemers in de evenementenbranche, en dat zijn er nogal wat. Veel van onze leden kloppen in deze tijd dan ook bij ons aan voor begeleiding en advies.”

Toch is Zopfi niet heel negatief gestemd. “Het is mooi om te zien hoe veerkrachtig deze beginnende ondernemers zijn, dat typeert ze echt. Ze zitten niet bij de pakken neer, maar gaan op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden.”

Dat neemt volgens hem niet weg dat dit geen fijne tijd is voor studenten. “Ze missen duidelijk de contacten met elkaar. Dat merken we ook op ons ondernemersplein De Stek. Daar is het nu een stuk rustiger dan normaal. Begrijpelijk, maar wel jammer aangezien het netwerken juist zo belangrijk is voor startende ondernemers.”

Vrij in hun denken
Over de periode april 2019 tot september 2019 waren er 114 nieuwe inschrijvingen bij Het CvO. Over dezelfde periode dit jaar waren dat er 96. Zopfi: “Er starten dus wat minder studenten een onderneming in deze tijd, maar de studenten die dat wel doen zijn heel flexibel. Ze zijn veel vrijer in hun denken dan de mainstream ondernemers.”

Daar vloeien volgens Zopfi soms heel interessante businessmodellen uit voort. En wat hem echt opvalt: het aantal inschrijvingen voor de minor Ondernemen is juist met 60 procent toegenomen.

Mark de VolderOnline drankwinkel
Tweedejaars student International Business Mark de Volder is een van die ondernemers die tijdens de coronacrisis de kans waagde en zijn eigen bedrijf opstartte. Sinds mei is hij eigenaar van Lekkerlaag.com, een online winkel voor allerlei soorten drank tegen voordelige tarieven.

“Ik richtte me in eerste instantie alleen op frisdrank, maar vanaf november bied ik ook alcoholische dranken aan op mijn website. Nu nog alleen bier, maar ik heb een passie voor wijnen en wil daar in de toekomst ook meer mee gaan doen. Zo ben ik bezig een exclusieve lijn van wijn op te zetten voor de verkoop.”

Grenssluiting
De volgende stap voor de ambitieuze student is om een fysieke slijterij te openen. Het pand heeft hij al in bezit. “Ik ben nu bezig met de inrichting en hoop op korte termijn open te kunnen gaan, mits corona geen roet in het eten gooit.”

Van de gevolgen van de coronacrisis heeft Mark tot nu toe sowieso nog geen last gehad. “Mijn handel is nu nog geheel online, dat is voor mij een voordeel. Wel is het zo dat een eventuele grenssluiting met België mij business zou kosten. Ik zit namelijk dichtbij de grens en krijg daardoor ook veel bestellingen van Belgen. Van mij hoeft een grenssluiting dus niet zo nodig.” [Ivo van der Hoeven]