september

Studentenverenigingen groeien fors of zitten vol

Studenten- en studentensportverenigingen groeien nog steeds door de behoefte aan ontmoeting. Sommige hebben de inschrijvingen moeten stoppen. “Dit aantal kunnen wij niet elk jaar toelaten, maar door corona is er een gebrek aan sociaal contact.”

Het aantal leden steeg dit jaar met meer dan 60 procent, meldt de Landelijke Kamer van Verenigingen. Dat zien ook de verenigingen in Fontys-steden.

De afgelopen weken heeft studentenvereniging Plato uit Tilburg driehonderd nieuwe leden mogen inschrijven volgens voorzitter Rick Bos. Dat is een vooraf vastgesteld maximaal aantal.

“Aan het begin van de zomer hadden we dit niet verwacht. Het werd al snel duidelijk dat door het hele land studentenverenigingen erg veel nieuwe leden aantrokken, waarop wij onze verwachtingen hebben bijgesteld. We merken dat onze leden het lastig hebben met hun lege agenda’s en het feit dat ze veel en veel minder sociaal contact hebben.”

Ya-Li, lid van Plato.Nieuwe vrienden maken
Dit was ook het geval bij Fontys-student Ya-Li (17), die dit schooljaar lid is geworden van Plato. “Het is belangrijk om je sociale vaardigheden te ontwikkelen en om nieuwe vrienden te maken.”

“Bij mijn opleiding communicatie zitten we met een klein groepje in de klas en verder kom je niet snel in contact met andere mensen. Door Plato kom ik ook in contact met studenten van andere opleidingen. Het bevalt me tot nu toe supergoed en ik ben blij dat ik me heb aangesloten bij een vereniging.”

Sint Olof
Sint Olof, een andere grote studentenvereniging in Tilburg, is in aanmeldingen met bijna 100 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Daar zijn nu 250 studenten ingestroomd.

“Dat is wel echt de max”, zegt voorzitter Pascal Bruineman. “Dit aantal kunnen wij niet elk jaar toelaten, maar door corona is er een tekort is aan sociaal contact.

Wij moeten ons nu aanpassen om meer mensen toe te kunnen laten. We werken nu bijvoorbeeld in verschillende shifts met onze leden om ons aan alle coronamaatregelen te kunnen houden.”

Eindhoven
Anneke Theunissen, president van de Eindhovense studentenvereniging Demos, constateert ook een grote toestroom van nieuwe eerstejaars die op zoek zijn naar sociale contacten.

“We zien dat er bij Demos dit jaar bovengemiddeld veel inschrijvingen zijn. Zo’n 130 eerstejaars hebben aangegeven kennis te willen maken met Demos, waar dit normaal zo’n honderd eerstejaars zijn. Een tiental van hen is Fontys-student.”

Studentensportverenigingen
Ook Sofie Verhoeve, secretaris van de Tilburgse studentenroeivereniging Vidar, merkte dat er een grote behoefte is aan interactie met medestudenten.

“Door het wegvallen van het fysieke onderwijs zagen wij een groei in het aantal aanmeldingen. Dit waren er zó veel dat wij genoodzaakt waren om een loting te hanteren, waar dat andere jaren niet nodig was. De reden hiervoor lag vooral bij de beperkte capaciteit aan boten en coaches. Ondanks de loting zien we bijna een verdubbeling van het aantal aanmeldingen van eerstejaars.”

Justine, lid van AsterixDe Tilburgse studentenhockeyvereniging SHOT kan de precieze aantallen niet noemen, maar de vereniging heeft wel een extra damesteam in het leven geroepen naar aanleiding van de vele aanmeldingen. “Er is vooral een grote toestroom van vrouwelijke studenten”, zegt secretaris Maaike Willekes.

Interesse
Ook bij de Eindhovense  studentenatletiekvereniging  Asterix zijn er meer leden dan vorig jaar. Al zijn dat wel voornamelijk tweede- en derdejaarsstudenten die al op kamers wonen in Eindhoven.

“Er zijn veel eerstejaars met interesse, maar de meesten kiezen ervoor om voorlopig nog bij hun ouders te blijven wonen. Of ze kunnen geen kamer vinden”, zegt secretaris Carmen Reep van Asterix.

Asterix heeft nu ongeveer twintig nieuwe leden, onder wie Fontys-student Justine (19). “Ik vind het heel leuk om met andere mensen op de atletiekbaan te trainen en socializen.”

“We hebben maar één of twee campusdagen per week en het is superleuk om studenten buiten school te ontmoeten. Asterix biedt me een ingang om vrienden te maken. We hebben allemaal dezelfde leeftijden, dezelfde doelen en daarnaast is het makkelijk om buiten de atletiekbanen een borreltje te doen.” [Kasper Wienk]