augustus

Studentenverenigingen groeien: 'Fijn om ergens bij te horen'

Studentenverenigingen hebben volgens de Landelijke Kamer van Verenigingen de helft meer inschrijvingen gekregen dan vorig jaar: 15.000 tot nu toe. En dat terwijl nog niet overal ‘de stemmen zijn geteld’. Door de coronabeperkingen zou er extra behoefte zijn aan contacten met medestudenten.

Dat zei Yorick van der Heiden, voorzitter van de Landelijke Kamer van Verenigingen, belangenbehartiger van 48 studentenverenigingen, vandaag tegen NOS.

Eindhoven
Volgens de cijfers van de Landelijke Kamer Leden van Innovum vóór het coronatijdperk.van Verenigingen zou het aantal leden van studentenverenigingen vooral in Groningen en Utrecht zijn gestegen én in Eindhoven. In deze stad zelfs met bijna 80 procent.

Een van die Eindhovense studentenverengingen is SSRE, waar ook Fontys-studenten welkom zijn. Daar was een verdubbeling van de inschrijvers. Voorzitter Gideon Franken in het NOS-bericht: ‘We denken dat nieuwe studenten na maanden van lockdown behoefte hebben aan nieuwe sociale contacten.’

Veel internationale studenten
Bas Dieben, voorzitter van Innovum, een van de grootste studentenverenigingen van Fontys, denkt dat er ook bij Innovum een toename zal zijn. Maar cijfers kan hij nog niet geven. Innovum telt 800 leden, allen afkomstig van Fontys Hogeschool Engineering.

“Wij hebben dit jaar geen introductie gehad, waar normaal veel inschrijvingen zijn. Maar ik zie nu bij de eerste schooldag dat het bij ons extra druk is met inschrijvingen. Er hebben zich ook al veel internationale studenten ingeschreven. Meer dan anders. Wat helpt is dat docenten ons nu extra promoten bij eerstejaars.”

Ergens bijhoren
Ook Quincy van de Maat van studievereniging Topsy (Fontys Toegepaste Psychologie) kan nog niks over de cijfers zeggen. “Bij S.V. Topsy komen de aanmeldingen van nieuwe leden de eerste weken van school binnen.”

De studievereniging heeft bij haar promotie wel ingespeeld op de gedachte dat juist nu, met de beperkingen door de coronamaatregelen, het extra goed is om bij een studievereniging te zitten. “Huidige leden geven aan dat zij het erg fijn vinden om 'nog ergens bij te horen'.” [Petra Merkx]

Innovum
June
2021
Innovum is een studievereniging niet een studentenvereniging, maar leuk dat we populair zijn! Onze voorzitter wil altijd wel een vervolg interview doen!