september

Studentensteden: alles wat je moet weten over Venlo

Een nieuw collegejaar is aangebroken. Je bevindt je in een grote stad met veel nieuwe plekken om te ontdekken. Waar moet je heen voor de beste cocktails? Waar haal je de goedkoopste biertjes? En hoe haal je in jouw (misschien wel nieuwe) woonplaats het maximale uit je vrije tijd? Bron schakelde verschillende studieverenigingen in voor de beste tips. Vandaag aan de beurt: Omnia in Venlo.

Als er iemand tips kan geven uit Venlo, dan is het Maurice Schaffeld wel. Hij studeert bij Fontys, werd vorig jaar gekroond tot ‘Baas van Venlo’ en is bovendien boardmember bij OMNIA. ‘Zijn’ stad kent hij inmiddels als de beste. Hij omschrijft Venlo als een geweldige smeltkroes van verschillende culturen en persoonlijkheden.

“Venlo is een jonge, middelgrote studentenstad”, aldus de uit Duitsland afkomstige Maurice. “Goede infrastructuur, aardige mensen en allerlei soorten eten zijn allemaal aspecten die samenkomen in deze fantastische stad. Heb je een ongebruikelijke hobby? In Venlo kan bijna alles.”

Wonen
“Het is niet eenvoudig om binnen Venlo woonruimte te vinden. Als je hulp wilt bij het vinden van een kamer, kun je terecht bij organisaties als CheckVenlo of je eigen school. Vaak is het makkelijker om met een aantal studenten samen op zoek te gaan.

Om de kans op het vinden van een woonruimte te vergroten, kunnen we aanraden om naar een plek buiten Venlo te kijken, zoals Kaldenkirchen, Viersen of Mönchengladbach. Verder kun je voor studentenhuizen ook kijken op gemeenschappelijke platforms, zoals Ebay Kleinanzeigen of WG-Gesucht.”

Winkelen
“Als je op zoek bent naar goedkope feestartikelen, kijk dan eens naar Action of SoLow. Interesse in spullen uit de Aziatische keuken? Bezoek Mekong Toko. Of misschien wil je wat old school vinylplaten kopen? Dan kun je shoppen bij Sounds Venlo. Voor goedkope meubels of vintage kleding kun je dan weer terecht bij Kringloopwarenhuis Het Goed. Er zijn tal van toffe winkels in deze stad.”

Uitgaan
“Een goede plek om te beginnen, vooral als je nog nooit in Venlo bent geweest, is de John Doe. De meeste studenten komen daar vooral op donderdag omdat dit de officieus geclaimde feestdag is. Dat gezegd hebbende raden we ook Grenswerk aan, een coole plek om te feesten of naar concerten te gaan. Voor een kroegentocht kun je naar de Parade, een straat in het stadscentrum met veel barretjes en eetgelegenheden.”

Festivals
“Een leuk openluchtfestival dat een student in Venlo zou kunnen bezoeken is Stereo Sunday. Verder was er onlangs het Zomerparkfeest in het Julianapark, wat een van de grootste Nederlandse festivals in zijn soort is. En dan is er natuurlijk Vastelaovend.”

Eten